Alla inlägg den 27 april 2007

Av Soff - 27 april 2007 21:55

Jag sitter här och fundrar på om det kan vara så att Harry har problem med sin sköldkörtel. Vi fick frågan av ett par vi är bekanta med idag när vi träffade dem. De har också haft en Flat och han fick problem med just sköldkörteln och de tyckte att alla symtom vi sa stämde in på hur deras hund varit.


Nu har jag suttit och läst på massor av sidor, dels från veterinärer och dels från hundägare som fått dessa problem med sina hundar. MASSOR av symtom stämmer med Harrys, tex:

Trötthet

Orkeslöshet

Ansträngd anding

Torr och livlös päls

Hudutslag

Rinnande ögon

Ett "ledsamt" uttryck i ansiket på grund av svullnader kring ögonen


ALLT stämmer in på min älskade lilla vovve. Det stod också att symtomen ofta kommer smygande på och att man inte direkt märker någon skillnad på sin hund. Men efter ett tag kommer slöheten och bristen på kondition allt snabbare och det är precis vad som hänt med Harry.


Vi måste kolla med Strömsholm om dom verkligen har kollat upp detta, vilket man enkelt gör med blodprov, för att vara säkra på att dom uteslutit detta. Annars kommer jag bli förjävla förbannad!! När vi satt här och pratade jag och maken sa vi att han faktiskt alltid varit rätt slö, slöare än sina kullsyskon MEN absolut inte som han är nu men ändå. Alltid lite tröttare än dom andra. Tänk om han haft problem med detta hela sitt liv?!?!  Vi kommer ringa Strömsholm på måndag för att reda ut det här.


Stackars älskade lilla plutten!!


Av Soff - 27 april 2007 16:15

Idag är det den 27:e april och den 1:a dagen på mina nya åtta veckor.


Dagens frukost blev en fruktsallad på 1 äpple, 1 banan och 1 apelsin. Till det drack jag en kopp hett vatten.


Mellis blev en banan och några valnötter.


Till lunch blev det den goda paprikasoppan med linser + en morot.


Eftermiddagsmellis blev en grapefrukt.


Nu till kvällen ska vi iväg och handla och jag ska laga en annan soppa med tomat och basilika och till det ska jag äta en råkostsallad med vitkål, morötter och saltgurka.


Sen ska jag försöka ta mig ut och gå/jogga 5 km i kväll. För att ta mig ner till mitt mål på 60 kg behöver jag tappa 1,13 kg i veckan :-P Så det ser onekligen tungt ut. MEN jag ska göra mitt absolut bästa och jag kommer rapportera om det här inne.


TREVLIG HELG!!!


PS: Adoptionstjejerna - vi ses på söndag!!!

Av Soff - 27 april 2007 16:03

Jag fick en fråga i en kommentar om hur man gjorde den där soppan som jag kokade tidigare i veckan. Så jag tänkte att det kanske var fler som ville ha ett recept på en supergod soppa:


4 paprikor (valfri färg - dock ej grön)

3 gula lökar

3 vitlöksklyftor

1 liter buljong

2 dl vitt vin (kan uteslutas)

1 dl röda linser

1 tsk chili på tub


Strimla paprika, lök och vitlök tunnt och fräs i olivolja ca 5-7 minuter så att de blir mjuka men ej får färg.


Häll i buljong och vin och koka i 10 minuter.


Mixa soppan med en mixerstav till en slät och fin soppa.

 Häll i linserna och koka i 6-7 minuter.


Smaka av med salt och peppar och chili.


Servera gärna soppan med olivolja som mixats tillsammans med färsk basilika - supergott!!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards