Alla inlägg den 9 maj 2007

Av Soff - 9 maj 2007 15:59

Ikväll ska min kära make på konsert i Stockholm, detta innebär att jag kommer att vara ensam hemma. För mig betyder det EN sak...det gäller att skärpa till sig ordentligt och INTE fuska. Jag har så otroligt lätt att fuska med maten när jag är själv. Typ ta extra stora portioner, dressing, kanske nått gott att dricka i stället för vatten och framförallt äta lite godis som vi har i skåpet hemma. Alltså tänk att det ska vara så himla svårt att hålla sig i från det onyttiga. Jag känner mig som en riktig missbrukare ibland, som gör ALLT för att komma över något gott och "förbjudet" att stoppa i mig. Det är som om min hjärna tänker "Det är ingen som ser dig nu, passa på att äta nu när ingen ser så har det aldrig hänt". Inte tänker den att folk runtomkring och även jag själv kommer att se resultatet av det dåliga jag stoppar i mig. Nej jag tänker verkligen bara för stunden och då är min vilja att proppa i mig onyttigheter sååååå stark att jag blir galen!!


Dock försöker jag tänka så mycket som möjligt på min nya fina bikini för att stärka mig själv och för att hålla händerna borta från snasket. Min goda vän Grodan tipsade om att ha bikinin hängandes i köket - :) BRA IDÉ!!!


Ikväll ska jag i alla fall laga bra mat enligt ett recept från en GI-bok som jag lånat från Grodan. Har hittat massor av goda recept där och igår testade jag SVARTA bönor för första gången. Jag gillar fortfarande inte den där sträva känslan i munnen men det gick i och idag till lunchen så var det faktiskt riktigt gott. Det är nog så att man kan lära sig tycka om bönor och linser och sånt *hoppas*.


Nu ska jag jobba undan det sista och sen bär det av hemåt. I morgon jobbar jag i Stockholm hela dagen *puhhhh*


Moss moss!

Av Soff - 9 maj 2007 08:54

Igår kväll ringde så äntligen veterinären!! Provsvaren visar att Harry HAR låga värden av sköldkörtelhormon i kroppen. Nivån bör ligga mellan 18-20 och Harry ligger på 8. Så veterinären sa att det inte var konstigt att han var trött.


Vi pratade länge och hon förklarade hur det var med sköldkörteln och sa att hundar ibland får låga värden p.g.a att det är något annat i kroppen som är fel. Och just i detta fallet så rekommenderade hon att vi avmaskar honom i hela 10 dagar (normalt är 3 dagar) för att utesluta att det är en parasit som orsakar hans problem. Vi fick ju den rekommendationen från Strömsholm också men där sa dom inte att vi skulle hålla på så länge som 10 dagar utan bara normal kur. Veterinären igår tyckte att det var väldigt dumt av dem att inte säga till om en lång avmaskning och bad om ursäkt å deras vägnar. Att det ska ta sån tid!! Det är det som gör mig mest irriterad.


Nåväl, hon vill alltså att vi avmaskar honom nu i 10 dagar för att se om han blir piggare av det. Sen efter den perioden ska vi komma tillbaka och ta ett nytt prov på sköldkörteln och visar det provet låga värden igen är det inget snack om saken enligt henne. Då kommer han få medicin för det, först en provomgång för att se att han blir piggare och blir han det så är det livslång medicinering som gäller.


Det känns skönt att ha fått reda på något konkret i alla fall och att få prata med en veterinär med erfarenhet. Så idag bär det av till apoteket igen för inhandligt av mera avmaskningsmedel och sen blir det väl nytt prov ingen under vecka 21.


Nu ska Harry få frukost!!

Ovido - Quiz & Flashcards