Alla inlägg den 4 juni 2007

Av Soff - 4 juni 2007 15:06

Taiwan

Vi kan få vårt barn tidigast december 2008, senast augusti 2009. Vi måste vänta tills jag fyller 30 år för att få skicka våra papper (februari 2008).

Vistelsetiden i landet är 1-2 veckor.

Barnet är oftast väldigt litet när man får barnbesked (0-6 månader), men sen dröjer det 4-6 månader innan man får hämta sitt barn.

Uppföljningsrapporter till 10 års ålder, kan öka om biologiska mamman önskar.

Stor chans att få veta mycket om barnets bakgrund och även få chans att träffa den biologiska mamman vid överlämnandet.

Allt sker i huvudstaden Taipei.

Har ingen koppling till landet överhuvudtaget, känner ingen som adopterat därifrån.

Det tar mellan 4-6 månader från det att man fått barnbesked innan man får åka och hämta sitt barn.

Lika många pojkar som flickor lämnas för adoption från Taiwan.

Väldigt hög standard på barnhemmen i hela landet, mycket personal och moderna barnhem.


Bolivia

Vi kan få vårt barn tidigast september 2008, senast februari 2009. Väntetiden för oss att få skicka våra handlingar varierar men det skulle kunna bli aktuellt redan i höst. Vi har stått i kö sedan 2 januari i år.

Vistelsetid i landet 4-6 veckor.

Ålder på barnet 0-24 månader.

4 uppföljningsrapporter ska skrivas.

Osäkert om man får reda på så mycket om barnet och biologiska mammans bakgrund.

Man lottas mellan städerna La Paz och Santa Cruz.

Min goda vän Grodan med make kommer att adoptera härifrån vilket skulle ge våra barn chansen att få lära känna ett annat barn från samma land. Plus att vi skulle kunna få så mycket hjälp och stöd av varandra.

Man får resa väldigt snabbt efter barnbeskedet att hämta sitt barn.

Flertalet av de adopterade barnen är pojkar.



Sannerligen inget lätt val det här måste jag säga...*lägger pannan i djupa veck*

Av Soff - 4 juni 2007 09:43

Nu ska jag ta upp ett ämne som jag varit rätt tyst om den senaste tiden. Nämligen vår kommande adoption. Läget just nu är att vi väntar på att vår utredare ska skriva klart vårt medgivande och sen skicka det till kommunen i Västerås för ett godkännande. Först när kommunen skrivit under och stämplat är vi gokända adoptivföräldrar på riktigt. En ren formalitet men ändå ett otroligt viktigt steg som ska firas när det väl händer. Förhoppningsiv kommer detta att hinnas med före sommaren, annars får vi vänta till i augusti...känns som att det tagit otroligt lång tid att få den här utredningen genomförd *suckar lite lätt*.


Nästa steg som ska tas är det här med att välja vilket land vårt efterlängtade barn ska komma i från. Turerna har varit många och vi har inte alltid varit helt överens maken och jag. Han har varit inställd på Europa länge medans jag varit överallt förutom Europa i tankarna. Riskerna med att adoptera från Europa känns för stora i mina ögon, många barn har alkoholskador och ofta är barnen äldre (runt 2-3 år) när dom adopteras bort. Två saker som får mig att backa på detta.


Jag har nästan hela tiden tänkt mig Bolivia som ett land för oss, maken har dock varit tveksam och vi har inte kommit fram till nått beslut. Något som jag varit väldigt frustrerad och bekymrad över. Jag vill ju liksom veta vilket land vårt barn kommer ifrån. Kunna fokusera på riktigt, kunna läsa på om landet, suga åt mig ALL information som bara går om landet, människorna, adoptionsprocessen...ja ALLT :-) Så typiskt mig hihi.


Eftersom att vi inte kom fram till något på egen hand kontaktade jag vår organisation BFA-A som skrev info om alla deras länder och rekomenderade oss att välja Taiwan. Genast började vi läsa på och hitta info om Taiwan och ju mer vi har läst och tittat desto mer sugna har vi blivit på att välja det landet. Kruxet är bara att man måste ha fyllt 30 år när handlingarna skickas och det gör ju inte jag förrän februari nästa år. Men vi är beredda att vänta tills dess och skicka då....men vi har ännu inte bestämt oss som sagt och just nu så väljer vi mellan Bolivia eller Taiwan.


Båda länderna har sina för och nackdelar och det blir ett tufft bestlut. Jag hoppas att vi ska komma överens nu i veckan...återkommer såklart när vi bestämt oss!!


Här nedan kan ni se en bild på det vackra landet Taiwan....


Morsning!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards