Alla inlägg den 19 mars 2008

Av Soff - 19 mars 2008 11:29

Nu ska jag skriva precis hur jävligt det kan gå till i adoptionsvärlden. Innan detta hände mig trodde jag inte att det var möjligt att nått sånt här någosin skulle kunna hända.


När vi gick utbildningen inför adoptionen fick vi reda på från MIA (myndigheten för internationella adoptioner) hur det går till när ett barn i utlandet lämnas för internationell adoption. Vi, jag och min älskade man, har just blivit utsatt för något totalt tvärt emot. Vi trodde navit att vi genom de regler som finns runt om i världen var skyddade mot sånt här men tydligen kan vad som helst hända.


Det som nu hänt oss är bara ett bevis på att VAD som helst kan hända när man väljer att skaffa barn via adoption och att man aldrig någonsin kan vara säker på att man får barn.


Vi fick fredagen den 4 januari i år frågan om vi ville adoptera två UNDERBARA barn från Taiwan. Livet log mot oss och allt var underbart. Känslan i bröstet går inte att beskriva. Jag hade blivit mamma och han hade blivit pappa. Vi var en familj!! Och till TVÅ!! Alla våra drömmar hade gått i uppfyllelse och jag kunde inte tro att det var sant. Vi meddelade de blivande mor- och farföräldrarna och skålade i champagne med våra vänner. Vi gick till IKEA och mös och höll varandra hårt i handen när vi tittade på alla dessa roliga inredningsgrejer som finns till barn. Hela helgen gick vi i ett lyckorus.


Redan på måndagen byttes vår lycka till oro. Vi fick veta att en annan familj också var intresserade av barnen och att de biologiska föräldrarna nu skulle välja vart barnen skulle hamna. Den andra familjen är bosatt i Taiwan och det skulle då bli frågan om en inhemsk adoption. Vi trodde inte det var sant. Vi hade ju fått garantier från MIA att länderna ALLTID tittar på möjlighet till nationell adoption innan barnen förmedlas vidare till internationella organisationer och att när man väl fått barnbesked så var barnen liksom ens egna bara man tackade ja.


Allt detta visade sig nu vara helt fel. Klumpen i magen har sedan vuxit sig större och större under de veckor som gått utan att vi fått något besked.


Så idag kom domen, vi fick inte bli föräldrar till dessa barn. Vi är fortfarande barnlösa och vi kommer aldrig någonsin få träffa dessa underbara barn som vi tagit till oss i våra hjärtan och längtat så enormt efter. Det är nu ungefär en timme sedan vi fick beskedet och det känns som att någon ryckt ut mitt hjärta ur mitt bröst och bytt ut det mot en hård, svart och kall klump. Ur mina ögon rinner tårarna oavbrutet och blusen är genomblöt. Jag sitter på jobbet men jag bryr mig inte om någonting. Allt är bara tomt.


Det känns som att någon höll fram något framför näsan på oss och liksom dinglade och frestade och sen när vi väl greppat tag om det och nästan känt värmen och känslan av att få bli en familj så rycks det undan och vi kan inget göra.


Ja *andas djupt* så här kan det alltså gå till...tydligen...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards