Alla inlägg den 16 maj 2008

Av Soff - 16 maj 2008 16:20

...inte vad man får.


Det är en mening som har ekat i mitt huvud de senaste dagarna. Min längtan efter mina barn har bytts mot en oro. Jag förstår att det jag tänker skriva om nu kan vara jobbigt att läsa och svårt att förhålla sig till. Jag väntar mig inga kloka ord eller "rätta" kommentarer till detta inlägg. Jag behöver bara få ur mig det jag tänker, that´s it.


Mitt liv är perfekt just nu...ja så är det. Jag har en underbar man, en härlig hund, ett jobb jag tycker om, jag kan umgås med vänner när jag vill, vi kan vara spontana till stor del i alla fall och vi vet vad vi har. Vi kan det här livet utan och innan och vi trivs.


Vår längan att bli en barnfamilj finns där jämt, vi längtar och väntar, funderar och hoppas. Vi målar upp bilder framför oss hur det kommer att vara och funderar på "regler" och på uppfostran. Vi undrar när vi ska få bli familj...när det underbara ska börja.


Men tänk om...tänk om det där underbara inte alls blir underbart. Tänk om vårt liv blir ett levande helvete? Tänk om våra barn kommer att må dåligt av att vi sliter upp dem från deras hemland. Tänk om de aldrig knyter an till oss på riktigt...att de alltid kommer att längta tillbaka till sitt land och sina rötter. Tänk om de får problem i skolan, med språket och med kompisar. Tänk om det kommer bli sånt kaos hemma hos oss att vi inte längra kan hålla sams och vi börjar tycka mer och mer olika och tillslut skiljer oss för att vi inte orkar med. Tänk om våra barn aldrig anpassar sig till livet hos oss...tänk om dom får det jobbigt i livet...så jobbigt att dom inte orkar med...och ...usch...tårarna kommer igen...som alltid.


Det här är inga muntra tankar och jag VET att det är skräcksenario som jag målar upp här. Men jag måste få tänka detta, jag måste få bearbeta mina tankar och min rädsla.


Det som jag får tillbaka när jag säger nått liknande till folk är:

-Nej men det där kommer ju inte att hända, det kommer gå så bra!


Det är lätt att säga och visst det kan bli underbart, det kan bli lätt MEN det är det ingen som vet. Ingen kan ha en jävla aning om hur det blir och det kan faktiskt vara så att det blir som jag skriver ovan. Risken finns där och det kommer jag inte ifrån, så är det!


Man vet vad man har, inte vad man får. Tänk om jag om 5 år kommer att sitta och ångra att jag överhuvudtaget adopterade. Att vi hade haft det bättre utan barn. Ett enklare liv och att vi gapade efter för mycket.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards