Direktlänk till inlägg 15 januari 2009

Mamma via länk

Av Soff - 15 januari 2009 18:01

En mamma via länk är just vad jag är nu. Eller inte just exakt nu men på lördag morgon. Då är det dags för oss att "träffa" tjejerna via ett videosamtal genom Skype. 09:00 kommer vi bli uppringda av barnhemmet, gissa om vi kommer att vara nervösa.


Vi visste att vi kanske skulle få chansen att träffa tjejerna på det här sättet och har försökt förberett oss men det känns ändå väldigt spänt och svårt. Det är så stort att jag knappt kan ta in det och förstå. Tänk när vi sitter där i soffan och tittar på skärmen...plötsligt kommer den gröna telefonluren börja blinka och det pinglar lite...vi klickar och svarar...och pang så är dom där. Våra barn, våra döttrar som vi ska dela resten av våra liv med. Vi kommer att få se dem röra sig, höra dem prata...se dem live och se vad dom gör just i det ögonblicket. Just nu så är det ju så att vi hela dagarna funderar på vad tjejerna gör där borta på andra sidan jorden. Men då kommer vi för första gången göra en sak tillsammans liksom. Klockan kommer att vara fyra på eftermiddagen hos dem och de kommer att få rita och leka lite samtidigt, de har de från barnhemmet berättat.


De  har förberett oss på att lilltjejen kanske kommer att gråta, då hon inte helt har accepterat sin situation och tanken på att bli adopterad till oss. Vi känner inte så bekymrade över det och tycker att det är en naturlig reaktion från en 3-åring.


Vad vi ska säga och göra vet vi inte rikigt än, det har varit lite svårt att prata om eftersom att vi båda är nervösa och spända och tycker att detta är lite otäckt. Vi gör det här enbart för att vi tror att det kommer att hjälpa tjejerna inför överlämnandet till oss när det väl sker. Självklart gör vi det av nyfikenhet också men främst är det för tjejernas skull. Jag skulle nog fega ur om jag bara skulle tänka på mig själv. Att vara mamma via länk känns svårt.


Håll era tummar för att det ska gå bra för oss på lördag morgon. Jag skriver såklart och berättar sen.


OM ni känner att ni har några tips och idéer på vad vi kan fråga om, vad vi kan göra eller vad vi kan säga så tar jag tacksamt emot det.

 
 
Ingen bild

ylvisen77@hotmail.com

15 januari 2009 18:28

Gud va spännade, jag dör! Sitter redan och väntar på uppdatering! :o)

kram ylva

 
Ingen bild

"E"

15 januari 2009 19:01

oj, oj, oj! Vad stort! Tänk att få se dem!
Vad spännande, fantastiskt och nervöst kanske?
Vad ska man säga? Vad svårt...
Tror att jag skulle försöka få det lite lugnt, lite "lekfullt" kanske. På deras villkor. Oj, vad häftigt!!! Ser fram emot att läsa om hur det var.
Om ni ändå kunde få åka till dem snart...

 
Ingen bild

Franka

15 januari 2009 19:12

Oj, vad spännande och läskigt!
Förstår att det kan vara svårt att kommunisera med dem. Ni kan rita teckningar innan och hålla upp framför kameran? Kanske enkla rebusar med två flickor + flygplan o en jordglob + ett hus och ett hjärta eller nått. Hålla upp och visa några kläder eller leksaker ni köpt till dem? Lära er några fraser på deras språk som ni kan säga? (om ni hinner innan lördag).
Lycka till, jag kommer tänka på er på er kl 9.00

 
Ingen bild

Franka

15 januari 2009 19:15

Kom på lite mer: sjunga nån barnvisa, kanske med rörelser såsom Imse vimse spindel. Med risk för att barnhemspersonalen tycker ni är heltokiga.
Kanske bäst som någon annan kommenterade, att ta det lugnt och bara titta på varandra. Det är nog tillräckligt ;-)

 
Ingen bild

Franka

15 januari 2009 19:18

Jag gick verkligen igång på detta, funderar så på hur vi skulle göra om vi var i er situation!
Fråga vad de har gjort idag, vad de har ätit till lunch, vilken färg de giller bäst, vad deras kompisar heter... borde väl vara frågor som inte är för svåra att svara på.

 
mamman

mamman

15 januari 2009 19:29

Oj så stort. Jag fick ”pälsresning” när jag började läsa om det. Jag förstår att det är dubbelt med känslorna inför det. Lycka till på lördag morgon. Jag kommer nog att hålla koll på klockan och tänka på dig/er.

http://babyonskan.bloggagratis.se

 
Grodis

Grodis

15 januari 2009 21:20

Tänk att lördag snart är här! Första gången ni får se era döttrar live - via en webkamera! Helt galet... helt fantastiskt! Jag ska tänka på er då och gud nåde dig om du inte ringer och berättar efteråt! ;-D
Du har fått många bra tips tycker jag. Se till att verkligen ta tiden till att SE varandra. Höra varandras röster. Ta in det stora som faktiskt händer... När de ritar så SE på dem, era döttrar. Vinka, le... Jag tänkte på en grej också, eftersom jag vet att särskilt lilltjejen gör "V-tecknet" ofta... gör det tillbaka! Eller föregå... Forma händerna som ett hjärta..?

Ojoj, bara ca 36 h kvar nu! Iiiiih...
KRAM!!

http://grodis.wordpress.com

 
Åse

Åse

15 januari 2009 22:14

Men vad roligt för er att få "träffa" tjejerna. Se deras rörelser, deras minspel och höra deras röster. NJuuuuuut av ert "första möte". Hoppas ni snart har dem hos er istället!

http://didriksson.wordpress.com

 
Ingen bild

"A"

15 januari 2009 22:51

Sjung Broder Jacob för den, tror att den sången finns på de flesta språk så de känner kanske igen den melodin?

 
Ingen bild

Petra

16 januari 2009 13:37

Massor av ballonger i bakgrunden och blås såpbublor, det var Filippa helt såld på!

Leksaker i bakgrunden, färgglatt och var glada, krama och hål om varandra, men inte för mkt eftersom det ska synas att det finns plats för dem oxå, så svårt men för deras skull. Sen kan nu böla hela eftermiddagen...

skriv ner saker ni vill säga så att ni inte glömmer i ögonblicket, typ hur mycket ni längtar efter att få krama om dem, att ni visste att ni älskade dem så fort ni fick se dem, att ni längtar efter at få leka tillsammans, att ni förstår om detta känns lite otäckt för dem men att ni alltid kommer att finnas där, hur ni förberett er, köpt leksaker, gjort iordning deras rum osv, att de alltid ska få vara tillsammans som syskon, vad ni kommer göra om dagarna...typ.

Fråga dem vad de gilar, vilken mat de tycker om och såna enkla saker. vad de vill göra när ni träffas...

Det har är så stort och jag sitter o gråter medan jag skriver. Era döttrar, så underbara, helt otroligt.

Tänker på er imorgon med tusen fjärilar i magen..

 
Ingen bild

Gullan

16 januari 2009 13:52

Wow, gud så stort och så spännande!
Vilken känsla det måste vara imorgon när ni slår upp ögonen och det är så dags för FÖRSTA verkliga kontakten med era döttrar!
Kommer tänka på er imorgon vid nio :)

Kommer bli spännande att få höra om det sen!

KRAM

 
Elin

Elin

16 januari 2009 18:00

Åh, vilken stund ni kommer ha imorgon! Ni kommer känna er som i himlen efteråt. Men jag förstår att det är nervöst också.

Ha en fin pratstund imorgon. Kram!

http://nyahuset.wordpress.com

 
Ingen bild

CJ

17 januari 2009 10:06

Tänker på er nu massor, hur gick det, hur var det-helt underbart kan jag tänka mig men ack så pirrigt.
Kramar

 
Ingen bild

Linda*

17 januari 2009 11:07

å vad roligt, hoppas det har gått bra....jag skulle nog bara gråta av lycka och inte få fram ett ord.
Kram

 
Ann

Ann

17 januari 2009 11:39

Hoppas att det har gått bra idag!

Kram!

http://annsann.wordpress.com

 
Tess

Tess

17 januari 2009 14:33

Som jag tänkt på er!! Hoppas att allt kände bra.

http://www.malika.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Ovido - Quiz & Flashcards