Direktlänk till inlägg 28 maj 2009

Vänta du bara...

Av Soff - 28 maj 2009 21:47

Just den frasen VÄNTA DU BARA har jag hört många gånger i mitt liv, men jag har inte tänkt på den så mycket på sista tiden. Idag blev jag påmind då jag hörde det igen. Denna gången handlade det om barn och barnuppfostran.


Tidigare har det handlat om till exempel skolan eller handbollen. Under skoltiden fick jag höra så gott som varje år från det jag slutade "lekis" och började i skolan...vänta du bara tills du börjar skolan, då blir det svårt. Sen under lågstadiet fick jag höra...vänta du bara tills du börjar mellanstadiet, det är då det svåra börjar. Vidare en bit in i mellanstadiet börjades det prata om högstadiet...jag skulle vänta och se hur svårt och jobbigt det skulle vara. Sjuan kom och det gick ganska bra för mig, men då fick jag höra...vänta du bara tills du kommer upp i åttan...då är det riktiga betyg som gäller och DÅ blir det jättesvårt. Åttan passerade utan större svårighet och då hördes det såklart röster...vänta du bara till NIAN då du...då blir det tufft. Det gäller att få bra betyg så att du kommer in på gymnasiet. Betygen fixades och en plats på det program jag sökte var enkel att få. Då hördes det åter igen...grundskolan är ju ingenting...vänta du bara nu på gymnasiet blir det svårt...och så vidare och så vidare. Hela tiden dessa hot om att det kommer att bli så svårt och besvärligt.


Jag var jätterädd hela tiden och trodde på rösterna som varnade mig för allt svårt som skulle komma. Men skolan passerades utan större svårigheter för mig måste jag säga och vid studenten kände jag mig nästan lite lurad. NÄR skulle svårigheterna komma? Det där otroligt svåra och hemska som alla pratat om? Nu var ju skolan slut...! Självklart fick jag varningar om högskolan...DÄR är det jättesvårt och jobbigt...såklart :-)


Lika var det med handbollen...vänta bara tills ni kommer upp i C, B, A-flick....DÅ blir det inte lika lätt längre...bla bla bla bla bla...vi vann fan allt långt  upp i åldrarna.


Idag handlade det alltså om adoptionen och om hur det går med barnen. Hela vägen under vår resa till våra döttrar har vi fått höra varnande röster. Oj du vet det här med adoption kan vara svårt. Barnen har ju så mycket med sig i bagaget och vet ni verkligen vad ni ger er in på? Tänk på hur svårt det kommer att bli. 


TVÅ BARN?!? Oj oj vänta ni bara det kommer att bli svårt...och så gamla ja då får ni det jobbigt....bla bla bla. 


Nu har första tiden gått bra och folk har nu istället börat varna oss för hur jobbigt det kommer att bli när barnen blir äldre...olika trottsåldrar som kommer om en sisådär 4-5 år och så vidare. 


VARFÖR detta negativa sätt att se på saker? Varför ska det alltid pratas om det som är svårt och jobbigt? Jag fattar det verkligen inte? Är det inte roligare att prata om det som är positivt och roligt med, i det här fallet, barn? Jag tycker att de flesta småbarnsföräldrar man pratar med hela tiden fokuserar på det som inte fungerar. Läggningen, maten, leken...vad som helst. 


Missförstå mig rätt, jag har också klagat en del på hur tjejerna är och visst har vi det tufft i mellanåt och visst måste man få ösa ur sig lite i bland. Men jag bara undrar varför det alltid är det negativa som kommer först och som folk tycker är roligast att prata om? 

 
 
.:Sabina:.

.:Sabina:.

28 maj 2009 22:53

Vad rätt du har! Jag tror inte att jag är en som skrämmer mina elever, men jag ska absolut tänka på det. Jag har fått upp ögonen för att inte fokusera på felen, om man har möjlighet till 100 p på ett prov och klarar 98 poäng får man alltid höra att man "bara hade 2 fel". Varför nämna felen alls? DU HADE 98 RÄTT!! Det låter mycket bättre! Så detta ska jag också tänka på...

Anledningen till fokuseringen är väl dels, när man pratar med barn och ungdomar, att försöka få dem att förstå att ta saker på allvar... De som behöver lyssna tar inte åt sig och de som inte behöver blir rädda - alltså behöver man hitta ett annat sätt!

Och vad gäller barnen... Jag blir GALEN på att hela tiden få höra att det är så LÄTT för oss som har BARA ETT barn. Hon är fan inte BARA!! ;) Och för oss är det lätt med TVÅ barn, för då roar de sig med varandra hela tiden (vi är ju avlastningsfamilj till ett barn en helg/månad så jag har ändå lite att jämföra med) Det är avbrottet från vardagen som är det lätta, inte antalet barn.

Vi har haft jättejättesvårt med maten, känt stress, varit oroliga för dottern knappt ätit och alltid varit tunn. Hennes tidiga start vägande blott 1,5 kg, jag inte fick amma pga mediciner, hon aldrig visade hunger etc... DET kan jag prata om, där får jag tips och idéer. Nu är det mycket bättre, men det har varit. Men hennes sömn som fungerat klockrent, som vi aldrig haft bekymmer med och där jag verkligen tror att vi både haft tur, att hon varit ett lättsovande barn, men också att vi gjorde rätt - ordande trygghet och vana runt henne - det går inte lika lätt att prata om, det positiva, för då skryter man. Jag tror det ligger en massa "jante" i oss - tyvärr.

OJ! Sorry, det här blev en uppsats, men jag tror du satte fingret på något jag tyckt utan att ha satt ord på. De kom nu!

http://mitteget.wordpress.com

 
Ingen bild

"E"

29 maj 2009 07:59

Vad skönt att du skrev om det där...
Jag har retat upp mig på exakt samma sak.

När vi skulle bli föräldrar så sa de som hade barn redan att - vänta du bara, när ni får barn då blir det si och så. Sedan när vi fått barn var det - Vänta ni bara, när hon är ett år, då är det si och så osv...osv... Allt detta eviga väntande på något som ska hända som ska vara svårt och jobbigt. Jag vägrar använda orden "vänta du bara". De orden i sig är ganska nedvärderande och säger egentligen till personen i fråga att "jag vet något om livet som inte du vet". Men alla människor är olika och har olika erfarenheter med sig i bagaget.

Just nu efterföljs jag av "vänta-du-bara-syndromet" från en del som har två barn och får brottas med kommentarer som "vänta du bara tills ni får ett syskon...då....".
De glömmer bort att men inte kan ta allting för givet. En del kan inte få barn, en del får ett barn, en del två och en del fem. En del på naturlig väg, en del med lite hjälp och en del har fått den fantastiska upplevelsen i att adoptera ett barn.
En del barn i en viss ålder är jätteglada och nöjda med allt, en del barn är precis tvärtom. Alla barn är olika och inget är det andra likt - de är unika!

Så jag brukar ta mig en funderare ibland om den som säger "vänta du bara..." egentligen vet så mycket om livet. :)

Blev ett långt inlägg det här...tack för att du satte ord på detta. Kram! :)

 
Ingen bild

Lisa K

29 maj 2009 09:04

Du har så rätt.Likadant är det med att man inte får njuta av nåpgot som är osäkert och ligger i framtiden, man får inte njuta av sina förväntningar för då blir man så enormt besviken när det inte blir som man tänkt. jag tycker att man istället ska njuta medan man kan. Går allt åt helvete så har man i alla fall njutit och haft det bra tiden fram tills dess, inte gått omkring och oroat sig.

 
Ingen bild

Sofia

29 maj 2009 09:34

Åh, vad jag håller med dig! När jag väntade min dotter, nu 2.5 år, så var det enda man fick höra hur jobbigt allt skulle bli framöver med sömnbrist och slut på egentid osv. Jag väntar fortfarande på att det jobbiga ska börja...Försöker att tänka på detta när jag träffar förstagångs gravida Pratar istället om allt det roliga de har framför sig.

 
Ingen bild

Sara

29 maj 2009 11:31

Och varför hålla på och varna för allt jobbigt.Det kommer ju både sol och regn,ska man sitta inne hela sommaren och vara rädd för regnet eller ska man njuta av de soliga dagar som är???
Nej,njut av allt gott och ta det jobbiga den dag det kommer.Det är min strategi:)

 
Ingen bild

Marie

29 maj 2009 14:52

Ja vänta du bara! :D Den som väntar på nått gott... väntar alltid för länge!

Jag känner igen det du skriver så väl. Tycker du ska göra som du redan gör och skita blankt i alla "varningar", barn är unika, familjer är unika. En del människor har svårt att bara njuta av nuet och leva!
Visst är det tuffare perioder emellanåt i ett barns liv, det hör ju till. Är man inte beredd på det så förstår jag inte varför man väljer att få barn. Det är ju härligt att vara förälder även under utvecklingsperioderna! Man stöttar och finns där, tröstar, pratar, skrattar osv. Det är härligt det med!

Att bli förälder sätter vänskap på spel. Det är först när alla fått barn som jag inser vilka vänner jag kommer ha för livet. De som ser sitt föräldraskap på ett helt annat sätt än jag eller de som behandlar sina barn på ett helt annat sätt har jag helt enkelt fått sluta umgås med. Man växer kanske isär kan man säga. Så vänta du bara, snart kommer det med! ;)

Hälsningar Marie som fortfarande väntar på det där hemska jobbiga med att ha barn! ;D

 
Ingen bild

PetraFilippa

29 maj 2009 17:24

Ja du, det undrar jag med! Men kanske är det folks välvilliga sätt att förbereda en på nåt jobbigt elelr kanske bara ett sätt att hantera det de själva tyckte var jobbigt.

Man får ofta gå i försvar....jag vet, men det hör nog till vilket föräldraskap som helst.

Jag har börjat svara, ja den dagen den sorgen men nu njuter vi till 100% av att vara en familj.

 
Ingen bild

Kenyamamma C

29 maj 2009 22:33

Ja...just denna fras blev vi varse när vi var på väg hem från BB med vårt första barn. En nyfödd liten oförarglig varelse alltså. Då stannade vi till på jobbet och fick efter ca 5 minuter höra "Vänta bara tills hon blir 6 år och säger - Pappa jag hatar dig!"
Det har vi ofta återkommit till och häpnat över, maken och jag.
Människor är dumma kan jag konstatera alltför ofta. Eller lika rädda för att möta andras lycka som för andras sorg.
Vänta inte bara! Njut nu!

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

30 maj 2009 11:34

Kan inget annat än att hålla med dig. Förstå inte heller varför folk är så neggativa i mångt och mycket.
Då ska du veta vilka saker man får höra när man har stor famij som vi.
Men jag säger bara det skit i allt detta och se vad som händer en annan. Det är ju inte säkert man kommer uppleva något jobb alls medans en annan har det jobbigt.
Själv tycker jag att man skall vara mer positiv det gör livet mycket lättare och vad man mår bra:)
Ha en så skön lördag ni bara kan, kjamisar

http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Pernilla

30 maj 2009 16:08

Du har helt rätt! Klokt skrivet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards