Alla inlägg den 14 juni 2009

Av Soff - 14 juni 2009 21:13

Jag höll ett tal på ett bröllop för ett tag sedan. Där pratade jag om att jag och bruden känt varandra sen vi var små och att när man är liten är det viktigt att vara bästisar. Hon och jag var aldrig bästisar då men nu så här 16-17 år senare kan jag stolt säga att hon är en av mina bästisar och det sa jag också i talet. Lite på skämt såklart men med lite allvar bakom. Jag är glad att hon och jag är kompisar fortfarande, vi har gjort mycket kul saker ihop men under många år bodde vi långt ifrån varandra. Vi höll kontakten hela tiden och sen några år är hon tillbaka i stan och vår vänskap har vuxit ytterligare.


Till saken...

I ett inlägg för några dagar sedan benämnde jag denna tjej för "min bästa väninna".  Något som jag vid tillfället då jag skrev det inte tänkte nämnvärt på vad jag egentligen skrev. Det var först idag när jag fick en kommentar från en annan mycket nära vän på min benämning av tjejen i fråga som jag tänkte på vad det egentligen stod. Hängde ni med? Jag hade klart och tydligt rangordnat mina kompisar. Jag hade skrivit att hon var min BÄSTA väninna. Konstigt skrivet kan jag känna nu, för inte tycker jag att hon är bättre än någon av mina andra nära väninnor. 


Jag funderade jättemycket på det här efteråt och fick dåligt samvete. Jag menade ju inte att den här tjejen var bättre än någon annan. Men vad menade jag? Jag gick igenom min vänskapskrets i huvudet och liksom försökte att pressa fram någon form av rangordning. Helt omöjligt såklart. Snarare är det så att jag har olika nivåer av vänner och det tror jag alla har. Jag har några få väldigt nära väninnor, några som står mig allra närmast och som vet i princip allt om mig. En del har jag känt sen jag var liten och vi har på så vis en lång histora tillsammans. Andra har jag haft turen att få som vänner senare i livet och genom vår strävan att få barn har jag mött de mest fantastiska människor varav en del nu står mig otroligt nära. De känner mig på lite andra plan än mina barndomsvänner och jag kan ibland känna att vi har en djupare vänskap. Men om något är bättre än det andra kan jag inte säga. 


Ett telefonsamtal senare...

Lite lustigt när jag satt och skrev detta inlägg om vänskap och väninnor så ringer en av mina. Jag tog tillfället i akt att diskutera detta ämne med henne och höra hennes syn på det hela. Min vän är mycket klok och vi hade ett bra samtal. 


Detta inlägg är inte menat som någon ursäkt eller en förklaring utan bara ett sätt att få ner tankarna kring detta och reda ut begreppen. Det här med vänner och väninnor framförallt är något som jag tror är viktigt att tänka på nu när jag blivit mamma. Jag har inte samma tid som jag hade förut att umgås med kompisar eller bara slå dem en signal. Jag vill vårda mina vänskaper och jag hoppas verkligen att jag inte tappar några av dem nu när livet har blivit så annorlunda. 

Av Soff - 14 juni 2009 10:05

Fy vad trist det är när det regnar så här mycket som det gjort det senaste dagarna. Jag brukar inte gnälla på vädret så mycket för innan barnen var det inte lika viktigt eller hur man ska säga. Nu blir dagarna långa och det är lite svårt att komma på saker att göra. Tjejerna är lite rastlösa och vi med för den delen. Maken ligger med en bamseförkylning och har inte stigit upp än idag, stackarn.


Tjejerna och jag myser i soffan med Nicke Nyfiken, som visade sig vara en film helt i tjejernas smak. I eftermiddag kommer mormor och morfar och fikar en stund och det ser tjejerna fram emot, de gillar sin mormor och morfar :-). 


Jag återkommer när jag har nått roligt att skriva.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards