Direktlänk till inlägg 31 juli 2009

Jag, en gnällspik?

Av Soff - 31 juli 2009 21:54

Efter att ha fått en fråga via en kommentar på mitt senaste inlägg undrar jag om jag uppfattas som en gnällspik? Det är inte min mening att gnälla på folk i min omgivning men efter att ha gnällt om både den ena och den andra frågan jag får så kan jag förstå om det uppfattas som att jag tycker att alla gör fel jämt och ständigt. Jag ber om ursäkt.


Jag fick frågan vad jag skulle tycka var en ok fråga? Jag har inget svar, jag skulle med största säkerhet ställa exakt samma frågor själv om jag var i mina vänners situation. Det är inget fel på vad folk frågar, jag tycker det är underbart att folk frågar frågor. Det betyder ju att de är intresserade, vilket alltid är något positivt. Anledningen till att jag skrev det som lite negativt är nog snarare en spegling av min osäkerhet. Det är svårt att veta hur det går, och det blir så tydligt när man ska svara på en direkt fråga. Att behöva svara -Jag vet inte, är väldigt jobbigt. Men jag vet ju inte hur det går generellt, eller så kan jag ju tycka att det känns som att det går bra. Men vad vet jag?! Det är lite som i slutet på första Emil i Lönneberga filmen, dialogen går så här:

-Alfred, vet du vad jag ska göra i morgon?

-Nej, men det är väl inget hyss i alla fall?

-Det vet jag aldrig förän efteråt.


Vi är, som alla föräldrar, väldigt måna om att det ska gå bra för våra barn och vi vill att de ska ha ett bra liv. Men varje dag funderar jag på om det vi gör är rätt och kan ibland vända och vrida på alla situationer under dagen och undra om vi (jag) gjorde rätt. Jag är osäker och rädd. Därav min negativa inställning till frågan Hur går det?


Jag tror säkert att de allra allra flesta tycker att den frågan är bra, oavsett om man är i adoptionssvängen eller i något annat sammanhang. Det är ytterst personligt från min sida att tycka att det är en svår och lite jobbig fråga. Om jag skulle få ändra frågan så skulle jag nog kanske hellre se att folk frågade Hur känns det, eller hur mår du? För det vet man ju liksom svaret på, det har man kontroll över. Och den som frågar skulle nog i svaret de får kunna utläsa hur det går :-)

 
 
Ingen bild

Anna

1 augusti 2009 11:03

Tror att det du skriver om i förra inlägget gäller för alla föräldrar, man får ju ofta den frågan "hur går det" och jag ställer den själv till nyblivna föräldrar. Det kanske blir mer påtagligt som adoptivförälder med tanke på språk och bindningen? Kan det vara så att när man frågar en nybliven bioförälder är det oftast mest fokus på hur går det med mat och sömn men för en adoptivförälder finns det fler faktorer att fråga om? Jag tycker i alla fall att er familj verkar ha kommit långt både i språk och bindning och du är absolut ingen gnällspik! Kram Anna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards