Direktlänk till inlägg 11 december 2014

Därför

Av Soff - 11 december 2014 08:21

  • För att bevisa för mig själv att jag klarar av att vara utan alkohol
  • För att det är bra för kroppen
  • För att tappa några kilon
  • För att bevisa för andra att jag klarar det
  • För att jag är i riskzonen för att bli alkoholist
  • För att stödja min bror
  • För att bryta ett mönster
  • För att utforska
  • För att jag vill
Listan kan säkert göras ännu längre redan nu och jag tror att jag under året kommer att komma på fler anledningar. För att sedan när året är klart kunna ha en helt annan bild över vad som hände och varför detta var viktigt.
 
Genom att sätta mig ner och tänka igenom varför jag gör det här har jag tyvärr inte kommit fram till ett enda kort konkret svar på varför jag väljer att göra det här. Det kommer nog få bli olika svar beroende på vem som frågar.
Min största svårighet ligger i att ingen av de anledningar som finns i listan ovan är tillräckligt stor i sig själv för att kunna motivera mig till ett vitt år. Men sammantaget och med en mängd känslor som finns inne i mig blir det glasklart för mig själv varför jag väljer att göra det här.
 
Min bror har som jag beskriver fått en medicinsk diagnos som gör att det är ytterst olämpligt för honom att fortsätta dricka alkohol. Läkarna förbjuder honom inte till 100% utan säger att det går an att ta ett glas vin eller en öl någon enstaka gång då och då. Det var för honom en enorm lättnad och det hjälpte honom från att krasha totalt i sorgen. Vi pratade om året som kommer och jag sa att för mig kommer det inte att vara ett alternativ. Jag måste vara 100% utan alkohol om det ska vara någon mening med det. I och med att jag inte har något medicinskt hinder för att dricka kommer jag att behöva avstå helt och hållet. För börjar jag tulla på reglerna så känner jag mig själv så väl att jag kommer att trixa och fixa och tycka att alla tillfällen som ges tillslut är ett tillfälle att dricka. Dålig karaktär? Ja, så är det. Och jag vill inte göra det här halvhjärtat. Det är noll och ingenting som räknas.
 
Efter en lång pratstund kom vi fram till att även han skulle ta ett helt vitt första år. För att sedan kunna lägga till alkoholen vid väl valda tillfällen år två. Vi hoppas båda två att vi i och med ett helt år utan att dricka gör att vi får en sundare syn på alkoholen och kunna plocka in den där den passar och komma bort i från att i princip välja att dricka vid varje tillfälle som ges och i värsta fall skapa våra egna tillfällen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards