Direktlänk till inlägg 28 januari 2015

Hur går det?

Av Soff - 28 januari 2015 14:02

Det är en mycket vanlig fråga till mig nu för tiden. Jag undrar faktiskt också själv hur det går.
Hur kan jag veta hur det går när det i stort sett bara har gått fem minuter?! Det är oceaner av tid kvar och många frestelser på vägen. Men frågan är ju hur det går nu så jag får väl helt enkelt svara på hur det går exakt just nu.


Det går bra.


I all fall i det avseendet att jag inte har druckit något alls sedan nyår. Sen är det extra svårt vid vissa tillfällen men jag har redan nu lyckats se ett mönster i när det är som allra mest utmanande för mig. Det är som allra svårast just i början av en fest/middag. När man samlas och tar en fördrink, ett glas vin eller vad det nu kan vara. Att känna att timmar av trevligt sällskap ligger framför en, det är tydligen för mig starkt förknippat med att sippa på något gott i glaset. Sen när allt är igång och vi sitter och äter, då är tanken på vin nästan helt borta och ännu senare på kvällen övergår känslan i att inte ha druckigt något till ren glädje.


Ett exempel på det var nu i helgen då vi var ett gäng på 16 vuxna som var på "matlagningskurs". Avancerade rätter lagades i fyra olika kök med handledning av en kock. När vi kom bjöds alla på mousserande vin i fantastiskt fina glas (jag älskar fina glas) och eftersom att jag sagt till i förväg fanns det även alkoholfritt bubbel till mig. Otroligt gott! Men just där och då när jag stod och skålade med folk jag inte kände så önskade jag att jag hade haft något med alkohol i glaset. Det liksom lättar upp och får en att slappna av en aning. Men mitt bubbel var kallt och gott så det var ju ändå något.


När vi sen kom igång med matlagningen och middagen som följde efteråt tänkte jag inte ens på att jag inte drack och resten av kvällen flöt på med många skratt och roliga samtal.

SEN kom den verkliga bonusen, när det var dags att åka hem var det bara att sätta sig i bilen och köra hem. En vänninna ville ha lite sällskap innan hennes dotter kom hem från stan så vi åkte hem till henne och tog en kopp te halv ett på natten. När dottern var trygg hemma tackade jag för mig och åkte hemåt. Så skönt!


Man kan ha roligt utan sprit...har jag hört...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards