Alla inlägg under augusti 2009

Av Soff - 9 augusti 2009 09:53

Vi befinner oss just nu på västkusten, närmare bestämt i Stockevik som ligger i närheten av Fiskebäckskil och Lysekil. Vi är här och snyltar in oss hos ett par vänner som har ett hus här. Det var länge sen jag besökte västkusten, oftast spenderar jag semestern i vår stuga i Dalarna. Det var rätt skönt att styra bilen söderut i stället för den gamla vanliga vägen norrut.


De har en riktig liten pärla här nere och kusten är helt underbar. Klippor och kobbar så långt ögonen räcker. Igår var vi in en sväng till Grundsund där man tydligen spelar in serien Saltön. Just nu pågår inspelningen av en ny säsong så vi spanade lite efter kändisar - utan resultat. Vi åt på en jättemysig restaurang som hette Smultron & Tång. Rödspätta i panna var bland det godaste jag har ätit. Vädret igår var helt suveränt och det blev några sköna timmar i solen och den tynande solbrännan är så sakta på väg tillbaka - skönt.


Just nu är jag en lite slapp mamma som har parkerat barnen framför ett avsnitt av Bamse. Lite skönt att få lite tid för sig själv med en god kopp kaffe. Annars tror jag den här dagen kommer att bjuda på mycket aktiviteter för mina kära små tjejer. Bland annat ska vi fiska krabbor, det ska bli spännande.

Av Soff - 2 augusti 2009 18:28

Harry älskar verkligen snö, så gissa om han blev glad idag när han hittade en liten hög :-) Vi var ute och gick i morse och passerade bandyhallen, utanför låg en liten hög med snö som bildats efter att de spolat isen. Harry såg den på långt håll och klev med målinriktade och raska steg rakt mot högen. Så fort han kom fram kastade han sig på rygg och riktigt vältrade sig den kalla snön. Folk som passerade skrattade och jag antar att det såg rätt roligt ut. Harry är verkligen en vinterhund och älskar snö och kallt väder, han är den enda i vår familj som vill att sommaren ska ta slut och den långa vintern ska komma.

Av Soff - 1 augusti 2009 20:39

Idag var vi på 6-års kalas. Tjejernas kusin fyllde år och tjejerna tyckte det var så roligt att gå på kalas. Efter fikat busade barnen omkring vid poolen och vi vuxna satt och småpratade över några påtårar med kaffe. Efter en stund går födelsedagsbarnets bonusmamma iväg och kommer tillbaka med varsin godispåse till alla barnen. Lyckan i mina barns ögon gick inte att ta miste på. Tänk att man kan bli så glad för en liten godispåse :-)


Vi köper nästan aldrig godis och gångerna som tjejerna fått godis sen de kom hit kan man räkna på en hand. Lördagsgodis har vi alltså inte infört än, jag vet inte ens om vi kommer att komma dit men i alla fall. Tjejerna vet än så länge inte något om det här med att det finns olika dagar, än mindre att det finns en särskild dag som barn brukar få äta godis på. Vi kan tycka att det ibland blir på tok för stor fokus på lördagsgodis och vi har inte bestämt hur vi ska göra med regleringen av tjejernas intag av just godis. Det tar vi lite snare.


Det var i alla fall roligt att se hur glada de var över sina påsar idag. De var dock väldigt duktiga när jag tillslut sa att nu fick de ta varsin bit till, sen skulle vi spara resten till efter middagen. Inga protester och de tog glatt varsin bit till och stoppade sen sina påsar i min väska. Det var roligt att se det beteendet. Efter middagen fick de sen välja ytterliggare bitar och mumsa på vilket såklart gladde dem. Det räckte med några bitar sen ville de spara påsarna igen så nu ligger påsarna i skåpet och väntar på ett nytt tillfälle för godis :D.

Ovido - Quiz & Flashcards