Alla inlägg under april 2007

Av Soff - 30 april 2007 11:18

Idag på morgonen ringde jag Strömsholm för att fråga om dom tagit prov på sköldkörteln. Fick svaret att NEJ det har vi inte!! Jag fick bita mig i läppen för att inte säga nått elakt.


Vi beslöt att vi skulle ta oss till deras filial här i stan för att ta ett sådant prov nu på fredag. En del av mig hoppas såklart att det inte är det här felet och att Harry blir frisk ändå MEN samtidigt så kan jag inte låta bli att tänka att det vore lite bra om han har problem med sköldkörteln. För då kan dom medicinera bra och han kommer i så fall bli helt återställd - för att inte säga ännu piggare än han någonsin varit.


Blir bara så jälva arg på dem på Strömsholm att dom inte ens tagit ett sådant prov. Tänk om det nu är detta så här Harry fått lida lång tid helt i onödan. Det är så himla mycket som stämmer överens med den sjukdomen så jag skulle bli förvånad om det inte var så.



Av Soff - 29 april 2007 21:36

Usch fan att det ska behöva bli bråk efter en fotbollsmatch. VSK spelade i kväll mot Syrianska här på Arosvallen och självklart var maken där. Jag pratade nyss med honom och han sitter inne på puben med kompisarna och tar det lungt. Det var skönt att få tag på honom och höra så att det var ok. Tydligen var det bråk både före och efter matchen. Jag tycker det är så jävla dumt att det ska behöva bli bråk i samband med matcher, ja all idrott för den delen. Vad är meningen?!?! Blir alltid lika orolig för maken att han ska hamna mitt i ett slagsmål eller nått. Nu vill jag bara att han ska komma hem ordentligt. *lite orolig fortfarande*

Av Soff - 29 april 2007 19:41

Nu har tre dagar av mina nya 8 veckor gått och jag måste säga att det känns toppen. Inspirationen och motivationen är på topp och vågen fortsätter att vara snäll :-) Hur var det nu med att inte väga sig varje dag?!?! Jösses vilken dålig karaktär jag har!! Vågen stannade idag på  67,5 vilket betyder -1,6 kg sen i fredags....rätt förvånadsvärt att det kan skilja så mycket tycker jag. Nåväl, jag har fortsatt skött mig efter mina regler idag och min dag har sett ut som följer:


9:15 frukost - 1 blodgrape och 1 avocado + 1 kopp rött te

11:00 mellis - 1 äpple

11:30 motion - gick/joggade 2,5 km

13:00 lunch - 1 grekisk sallad + 2 koppar rött te

17:00 motion  - gick 5 km

18:30 middag - 1 portion linssoppa och två kokta rödbetor


Två motionspass idag alltså och jag känner mig så nöjd med dagen. Nu ska jag ta mig ett skönt bad och sen tror jag det blir lite film, såg att det skulle vara en Wallander rulle på 4:an klockan 21....låter som en bra avslutning på en bra helg.


Av Soff - 29 april 2007 10:54

Den här söndagen känns extra skön med tanke på att vi bara jobbar halvdag i morgon och sen att man är ledig på tisdagen - underbart.


Gick upp strax efter nio och gick ner till Harry som alltid är jublande glad på morgonen. Han fick sin mat och sen ville han ut och busa. Jag drog på mig joggingskorna och vi gick upp till skogen här ovanför. Harry var på strålande humör och ville busa med alla pinnar, kottar och humlor han såg :-P Skönt att se honom med sån energi. Dock varade den inte så länge utan på slutet av promenaden var det en trött Harry som gick några meter bakom mig igen.


Väl inne gjorde jag iordning frukost till mig - en grape och en avocado och en kopp rött te. Lite lite frukost tycker jag men tyvärr hade jag inte varit smart nog att handla på mig mer frukt under gårdagen....hur var det nu med den där planeringen?!? SKÄRPNING!!


Idag ska vi ha en fikaträff med "adoptionstjejerna", det är en återkommande fika sista söndagen varje månad. Då vi är några tjejer som träffas på ett fik nere på stan och pratar om våra kommande adoptioner. Det är verkligen jättekul att träffas sådär och prata med tjejer som är i samma situation. Förra månaden kunde inte jag så därför ska det bli extra kul att träffa tjejerna igen. Jag hoppas bara att fiket vi går till har något vegetariskt att erbjuda mig. Men jag ska gardera mig med att ta med frukt i väskan så att jag inte riskerar att bli utan. Sen vet jag att dom iaf har massor av olika tesorter att välja mellan så det ska bli gott.


I kväll har jag inget planerat utan det blir till att vara hemma med vovven, maken ska på fotboll. VSK spelar hemma och han missar inte en match :-)


I morgon har vi vårt sista möte med hemutredarna och det känns lite konstigt, det har gått så fort ändå har det tagit många veckor att få den här utredningen gjord. Det har varit många veckor då vi inte  kunnat haft möten och så vidare men det känns ändå som att det har gått fort. I morgon ska vi prata om vårt förhållande och hur vi träffades och så vidare. 


På eftermiddagen sen ska vi åka hem till Grodan och hennes man för att vira Valborg. Det ska bli otroligt kul att få fira tillsammans med dem ute på den fina ön som dom bor på.


Nu blir det lite dammsugning och sen en skön dusch!


TREVLIG SÖNDAG!!

Av Soff - 28 april 2007 21:48

Så här har min matdag sett ut idag:


8:30 frukost bestående av 2 bananer, 1 apelsin och en kopp rött te.

11:30 mellis i form av ett äpple och ½ smootie

13:30 lunch - en ny sorts linssoppa som faktiskt var ännu godare än den förra jag testade (recept kommer) + en skål med råkostsallad

 15:30 mellis - 1 näve nötter

19:00 middag - 2 gratinerade rödbetor med chevré och 1 grillad majskolv


Jag är nöjd med min dag och förvånad över hur lätt det känns att bara hålla sig till frukt och grönt. Minns att jag förra gången tyckte det var betydligt jobbigare. Kanske var det pressen från programet som kändes av sådär direkt.


Min startvikt i fredags var 69,1 kg och jag kommer från och med nu att ha fredagar som vägdag. Om exakt 8 veckor från igår är det midsommar och då hoppas jag kunna väga 60 kg. Det betyder -1,13 kg minus i veckan som jag skrev tidigare. JAG VET att man inte ska väga sig varje dag men i morse ville jag liksom bara kolla lite så att jag var på rätt spår och inte vägde mer än de hemska 69,1 kg...och vågen var snäll. Den visade 68,1 kg, minus 1 kg på ett dygn. Inte illa *ler* men jag vet att det inte är fett som försvunnit utan vätska och annat i kroppen. Men ändå, kul att se att det gick åt rätt håll och vips så var jag nere på 1 kg i veckan....fortfarande väldigt tufft såklart och det är frågan om det går. Time will tell!


Nu är det nattinatti!!

Av Soff - 28 april 2007 18:52

I enlighet med mitt nystart med goda sunda matvanor har jag ändrat utseende på min blogg. Jordgubbar fick symbolisera alla goda bär, frukter och grönsaker som sommaren erbjuder.


Jag tycker alltid det är lättare att ta tag i kosten såhär på våren och sommaren. Kanske för att bikinisäsongen närmar sig med stormsteg. Men det är ju också så att det finns ett bättre utbud av goda saftiga frukter och grönsaker. Ser fram emot att nektariner och persikor ska komma till butikerna. Det är mitt bästa försvar när andra fikar med bullar :-)


Nu är det dax för kvällsmat som idag består av en grillad majskolv och gratinerade rödbetor - mums!

Av Soff - 28 april 2007 16:00

Idag är andra dagen på mitt nya liv (igen) :-)


Det går faktiskt riktigt bra och en markant skillnad är att jag klarar av att stå emot frestelser mycket bättre. Just det här med att jag bestämt mig för att inte äta allt det där som jag rabblade upp tidigare. Jag ska banne mig inte äta godis, kakor och mackor under dessa åtta veckor - det svär jag på!! Och idag har frestelserna varit många, jag var på lite möten på förmiddagen och där hade dom ett mysigt fik dit alla gick och köpte stora tekakor med ost och skinka. Jag var sååååå himla sugen och doften av nybryggt kaffe lockade mig rejält. MEN jag hade förberett mig väl och hade en god smootie och ett äpple med mig.


Det är vad det hela handlar om - att ligga steget före!


Om jag har bra saker hemma eller med mig när jag är ute så går det bra. Jag måste ha ett alternativ att stoppa i mig när suget sätter in. Dock försöker jag leva som Anna Skipper sa till mig, att inte äta tidigare än två timmar efter avslutad måltid. Min goda vän Grodan som lyckats så bra med sin viktresa jobbar också mycket med det här att äta på särskilda tider och inte småäta. Jag tror det är superviktigt. Jag är riktigt imponerad över hennes prestation och jag är så glad för hennes skull - bra kämpat vännen!!


Jag är stolt över dig!!



Av Soff - 27 april 2007 21:55

Jag sitter här och fundrar på om det kan vara så att Harry har problem med sin sköldkörtel. Vi fick frågan av ett par vi är bekanta med idag när vi träffade dem. De har också haft en Flat och han fick problem med just sköldkörteln och de tyckte att alla symtom vi sa stämde in på hur deras hund varit.


Nu har jag suttit och läst på massor av sidor, dels från veterinärer och dels från hundägare som fått dessa problem med sina hundar. MASSOR av symtom stämmer med Harrys, tex:

Trötthet

Orkeslöshet

Ansträngd anding

Torr och livlös päls

Hudutslag

Rinnande ögon

Ett "ledsamt" uttryck i ansiket på grund av svullnader kring ögonen


ALLT stämmer in på min älskade lilla vovve. Det stod också att symtomen ofta kommer smygande på och att man inte direkt märker någon skillnad på sin hund. Men efter ett tag kommer slöheten och bristen på kondition allt snabbare och det är precis vad som hänt med Harry.


Vi måste kolla med Strömsholm om dom verkligen har kollat upp detta, vilket man enkelt gör med blodprov, för att vara säkra på att dom uteslutit detta. Annars kommer jag bli förjävla förbannad!! När vi satt här och pratade jag och maken sa vi att han faktiskt alltid varit rätt slö, slöare än sina kullsyskon MEN absolut inte som han är nu men ändå. Alltid lite tröttare än dom andra. Tänk om han haft problem med detta hela sitt liv?!?!  Vi kommer ringa Strömsholm på måndag för att reda ut det här.


Stackars älskade lilla plutten!!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards