Alla inlägg under augusti 2007

Av Soff - 31 augusti 2007 15:59

Ett snabbt inlägg om vad som händer i helgen...


I dag efter jobbet ska jag för tredje gången gå ner på stan och försöka köpa ett nytt batteri till min mobil...det har varit slut alla gångerna men idag har försäljaren lovat att det ska finnas i lager.


Sen ska jag även byta ett par byxor om jag köpte på Espri igår och eftersom att jag LOVAT maken att inte behålla kläder som inte känns helt 100 ska jag byta in dessa mot en skitskygg blus som jag hittade igår men som jag snålade ur på. Byxorna sitter jättefint men de är liksom av en kort modell och jag känner mig inte alls hemm med denna typen av bralla. Och 699:- för att hänga i garderoben...NEJ...


Kvällen hemma kommer bli lugn och skön, bara jag och grabbarna :-) Hoppas på god mat, gott vin och en slapp kväll vid tvn. I morgon ska vi upp tidigt och hälpa makens bror att flytta.


I morgon kväll ska jag bege mig ner på stan och klubba lite med några kompisar, maken kommer också att göra oss sällskap sedan han kommit hem från Örebro. VSK har bortamatch där i morgon och då ska han naturligtvis åka :-)


På söndag ska jag och min kära svägerksa J på Meandi-klädesparty hos min vän A-K. Det ska bli jättekul, hoppas på att kunna köpa något till vårt barn och sen ska jag köpa lite till Lina också såklart.


Kort och gott en trevligt helg att se fram emot.


Må så gott!!

Av Soff - 31 augusti 2007 14:27

Japp, jag har börjat väga mig igen...efter ett uppehåll på två veckor. Jag skrev ju i mitt inlägg för några dagar sedan att jag skulle sluta titta på vågen så mycket MEN nu har jag ändrat mig igen :-) Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig....hehe.


Nåväl, ni som följt min blogg ett tag vet att jag länge stått och harvat runt 66 kg och dagens vägning var därför ingen överaskning. De digitala siffrorna visade 66,7 kg. Alltså jag är nöjd med det för jag vet att jag för två veckor sedan vägde mer. Dubbelhakan kommer vid 68 kg och den har fanns där för ett tag sedan. Så det innebär ju att jag iaf gått ner lite lite igen för de senaste dagarna har jag verkligen skärpt till mig. Inte en bulle, inget godis, ingen läsk, bra portioner med maten, inga smörgåsar och överhuvud taget dragit ner på kolhydraterna. Jag har skrivit ut några recept på Gi-inspirerad mat så det känns bra.


Nästa vecka ska jag och min kompis M börja träna, det blir Friskis den här hösten för oss och det känns så kul att ha fått någon att träna med. Två gånger i veckan ska vi gympa där och jag hoppas se goda resultat. Jag har bestämt mig nu, en gång för alla. Det är dags för ett ryck...MEN skillnaden är nu att jag inte har något mål...


Inte något mål som man kan mäta direkt vare sig i tid eller vikt. Mitt mål är ett annat nämligen detta:


Äta lite mer rätt och träna lite mer!


Svårare än så ska jag inte göra det för mig själv. Jag vill inte bli besviken mer...att jag inte nått ett visst resultat före ett visst datum. Det här är en viktnedgång för livet. Jag vill gå ner i vikt och stanna där. För att klara av det krävs ett nytt tänk ett nytt fokus som jag skrev förrut. Så det nya fokuset blir att göra medvetna val med maten och komma igång och röra på mig.


Om jag har dessa två saker som mål så kommer jag hela tiden kunna göra mig själv stolt, iställt för att jag som nu blivit besviken på mig själv för att jag inte vägde 64 kg vid bröllopet förra helgen till exempel. Nu tänker jag ta det dag för dag...timme för timme egentligen. Varje gång jag motstår en bulle, en läsk eller vad som helst så ska jag vara så NÖJD och STOLT över mig själv och när dagen är slut och jag lägger huvudet på kudden ska det inte finnas något att grubbla på och förbanna mig själv för.


VISST jag är realist...jag ÄLSKAR godis, bullar och kakor och någon gång kommer jag misslyckas MEN...det är inte lika farligt som att missa ett mål med att nå en viss vikt vid en viss tid. Faller jag för frestelsen är det bara att ta nya tag. Att inte göra det igen och att lära av misstagen. Vara förberedd och ta med sig alternativ till fikaträffar och liknande.


SEN det viktigaste av allt, att tillåta mig själv att ibland ta något riktigt gott och ontttigt. Men det valet ska vara medvetet och inte något jag gör utav gammal vana eller för att trösta mig själv. Det ska vara för att jag vill och verkligen väljer att lyxa till det.


Oj vilket mastigt inlägg detta blev...jag måste nu gå och ta en styrkekopp med kaffe och till det ett stoooort saftigt sött ÄPPLE!



Av Soff - 30 augusti 2007 08:16

Dessa regler följde jag till punkt och pricka förra sommaren och tappade 10 kg på 8 veckor. Jag vill dela med mig utav detta och hoppas på att ni som också kämpar med vikten kan hitta något nyttigt och som kan hjälpa er i er kamp mot kilona.


-----


Blanda ej frukt med annan föda, frukt äter du separat mellan målen eller till frukost.


Undvik att äta efter klockan 19:00.


Undvik halvfabrikat.


Undvik samtliga mejeriprodukter, byt ut mot ris eller sojamjölk. 


Undvik vitt socker och allt bröd och salt.


Använd endast kallpressad olivolja och smör som fett. 


Tugga maten väl! Stoppa aldrig in en ny tugga i munnen innan föregående hunnit ner i magen. 


Ät maximalt så mycket som ryms i dina två kupade händer vid samma måltid.  


Motionera direkt på morgonen innan frukost – det sätter fart på matsmältningen! 


Ät levande föda varje dag – alltså frukt och grönsaker som inte tillagats.


Ät ALDRIG lightprodukter – de skapar hungerkänsla och ökat sötsug!! 


Ät bara när du är hungrig – inte bara sugen.


Skapa bra vanor!! Kroppen älskar regelbundenhet! 


Är du hungrig mellan målen ät då gärna valfri frukt. Dock tidigast två timmar efter avslutad måltid.


Drick rikligt med rumsvarmt vatten under dagen.  


Ha ALDRIG is i dryck – det släcker matsmältningen!


Ät inte för stora mål, lägg hellre till ett extra mål om du är hungrig. Detta ger dig en jämnare energi och en god matsmältning.


För att uppnå bästa möjliga resultat är det viktigt att du sköter om dig och följer rekommendationerna. Dessa enkla rekommendationer kommer, när dom följs, att stärka kroppens förmåga att effektivare tillgodogöra sig konsumerade näringsämnen, med förbättrad energi, balans och hälsa som följd. 


Lycka till med ditt nya liv!

Av Soff - 28 augusti 2007 21:16

1. När gick du upp idag?

06:32 *gääääsp* gick sedan tillbaka till sängen vid 06:50 och kramades med maken till 07:02...sen blev det stressigt...



2. Diamanter eller pärlor?

Dimonds are a girls best friend....



3. Senaste filmen du såg på bio?

Pirates of the....3 på vår bröllopsdag


4.Favorit TV program?

Vänner



5. Vad åt du till frukost?

En fruktsallad på äpple, grapfrukt, kiwi och passionsfrukt. Till det en kopp kaffe.



6. Vad är ditt mellannamn?

Mia



7. Vad är din favoritmat?

En riktigt god lasagne och ett glas rött till :-)



8. Vilken mat gillar du inte?

Kan inte för mitt liv få i mig fiskbullar.



9. Favorit chips?

Weekendchips tror jag dom heter, iaf vanliga salta räfflade.



10. Vilken är din favorit CD för tillfället?

En skiva med Thåström som jag inte kan stava namnet på...men det är en gatuadress.



11. Vad kör du för bil?

En svartmetallic Saab 9 5 etanolvarianten från 2006.



12. Favoritmacka?

Tunnbrödsrulle med sallad, rostbiff och pepparrotsvisp. En klassiker på långresor i bilen.



13. Vilka mänskliga karaktärsdrag, kan du bara inte med?

Snåljåpar!!



14. Vilka är dina favoritkläder?

Jeans och snygg top, gärna lite lös topp så att magen kan slappna av :-)



15. Om du fick åka vart du ville på semester?

Älskar alperna så någonstans där skulle jag välja.




16. Favoritklädmärke?

Har hittat en favorit på JC som heter Eve och sen ett märke på MQ som heter STOCKH LM...tror jag. Det var iaf det märket på min underbara höstjacka.



17. Var vill du dra dig tillbak?

?



18. Favorittid på dagen?

På kvällen när hunden är rastad och maten undanplockad.



19. Var är du född?

Västerås BB.



20. Vilken är din favoritsport att se på?

Håller med Grodis, friidrott är kul!! Roligt med VM i Japan nu.



23. Coca Cola eller Pepsi?

Lätt Coca Cola, Pepsi smakar urk!



24. Fotboll eller ishockey?

Där får jag lov att välja fotboll fastän jag inte är så förtjust i det heller.


25. Är du en morronmänniska eller nattuggla?

Helt klart en morgonmänniska. Är så trött på kvällarna och det är trist i många fall när det är fest och så :-(.



26. Pedikyr eller manikyr?

INGEN RÖR MINA FÖTTER!!!



27. Några spännande nyheter att berätta för oss?

Nej det var tunt på nyhetsfronten i kväll.


28. Vad ville du bli när du va liten?

Motorcykelpolis



29. Bästa barndomsminnet?

Bästa och bästa...kan man rangordna?


30. Varit i Afrika ?

Näpp!


31. Nånsin rullat in nån i toapapper?

*skrattar* nej det har jag missat.



32. Varit med om en bilolycka?

Humm...jo jag krockade en taxi som stannat vid ett övergångsställe en gång.



33. Favoritdag i veckan?

Lördagar



34. Favoritrestaurant?

Sjömagasinet i Göteborg..



35. Favoritblommor?

Älskar gerbera i alla färger!



37. Favorit snabbmatsrestaurant?

Spicy Hot.



38. Äger du en cykel?

Japp en röd fin cykel.



39. Vem fick du senaste mailet från?

Vår ordförande i LC.



40. På vilken affär skulle du välja att utöka ditt kreditkort?.

Det skulle jag inte.



41. Läggdags?

Någon gång mellan 22-23.



43. Senaste personen du delade en middag med?

Min man nu i kväll, vi åt jättegoda lammfärsbiffar med fransk senap och dragon. Till det gjorde jag bulgur med zuccini, paprika och fetaost.



44. Vad lyssnar du till just nu?

Datorns irriterande brummande.



45. Favoritfärg?

Rött i alla varianter.



46. Hur många tatueringar har du?

Ingen tyvärr men funderar på att skaffa en. Jag vet vad jag ska göra men kan bara inte bestämma VART!!??

Av Soff - 28 augusti 2007 09:38

*gråter* nej nej nej!!! Det här händer inte....faaaaan.


Har just avslutat ett samtal med handläggaren för Bolivia på vår organisation BFA och jag fick information som jag inte ville ha. Usch fan, sitter här och bara skakar om händerna... *andas tungt*


Vårt mål har hela tiden varit att få skicka våra ansökningar dit nu under hösten, jag fick före midsommar information om att det snart skulle vara vår tur och att vi låg bra till i tid. Vi har varit så glada och nöjda över detta och känt att det nu äntligen går vår väg. Vi har sagt till alla att vi kommer få barn under nästa år och det har känts så himla underbart.


Beskedet jag fick nu slog undan benen på mig och jag sitter här helt chockad. Alltså man vet ju att det kan svänga mycket i adoptionsvärlden men så här illa trodde jag inte att det skulle gå.


Hon sa att väntetiden just nu är över året och att vi tidigast kommer att få skicka någon gång i vår, tidigast! Och att vi inte skulle räkna med någonting för det har blivit så många par klara för att skicka dit och barnbeskeden har blivit väldigt mycket färre än dom förutspått.


*tårnarna faller ner på skrivbordet* åhhh...varför...varför?? Kan inte någonting få gå lätt och smidigt, måste dessa hinder dyka upp framför oss hela tiden? Hur mycket måste man prövas?


Av Soff - 23 augusti 2007 10:41

Jag måste ändra mitt fokus, ändra mitt sätt att tänka. Jag har varit på många föreläsningar om utveckling av sig själv bla bla bla och på många av dessa har jag fått höra "80% av de tankar du tänker idag tänkte du igår också". Det är inget jag tagit så stor notis av och faktiskt inte riktigt förstått innebörden. Tills för någon dag sedan när jag stod och torkade mig med handduken efter morgonduschen. I mitt huvud hörde jag mig själv säga..."Fan vad tjock du är", "Varför har du inte gått ner mer i vikt?"  "Ska det vara så svårt", "Usch vad många valkar det blir om magen", "Känner du hur det gungar i överarmarna"...bla bla bla!!!


Är det första gången jag tänker så? NEJ!! Det är så nästan varje gång jag står naken och torkar mig. Då blir jag plötsligt så medveten om min kropp och hur jag faktiskt ser ut. Varje gång bestämmer jag mig för att ta hårda tag, inte unna mig något onyttigt utan bara leva sunt sunt sunt....så jävla dumt! Alltså hur kul är det att börja dagen så här? Varje dag, samma tankar som mal i mitt huvud. Varför kan jag inte se till det positiva?


Fokusera på att jag faktiskt just nu väger 28 kg mindre än vad jag gjorde en gång? Försöka se hur det såg ut då och inse att det är en väldig skillnad? Nej jag hakar upp mig på det dåliga det som jag gjort FEL.


Dessa negativa tankar måste påverka hur jag mår, kan inte tänka mig annat. Hur ska man kunna vara riktigt nöjd och glad över dagen när man börjat med att klanka ner på fruktansvärt på sig själv? En av damerna jag gått kurs för frågade: -Skulle du vara kompis med en som sa de saker du säger till dig själv? ALDRIG i livet säger jag. Men ändå tillåter jag mig att hålla på.


Jag hade ju ett mål att nå 62 kg innan min bror gifter sig nu på lördag...tror ni jag har lyckats? NEJ! Jag står kvar på samma gamla 66 kg. Har jag klarat av att hålla mig från bullar, såser, godis, vin? NEJ! Målet finns där men motivationen verkar vara försvunnen...föralltid.


Kanske vill jag det inte nog mycket? Är jag kanske nöjd så här? Borde jag kanske vara nöjd så här? Det här kanske är jag?? Kanske skulle jag sluta stirra så mycket på den där vågen...ändra fokus. Flytta fokuset till att hålla kvar den här vikten och börja känna mig stolt över att jag faktiskt lyckas med det. Tänk var mycket bättre jag skulle må!! Jag har ju lyckats hålla vikten nu sedan i november 2006...och det är väl något att vara stol över eller? Jag måste börja tvinga min hjärna att tänka andra tankar, positiva sådana, peppa mig själv mer och bli min egen bästa vän.

Av Soff - 21 augusti 2007 13:11

Det kommer inte så mycket inlägg för mig nu för tiden och det beror inte på att det inte händer så mycket utan det är snarare tvärt om!! Det händer saker runtomkring mig nu som aldrig förr. Kanske är det just det som får mig att inte blogga. Det är för mycket...


En stor grej är att min bror gifter sig på lördag och det är MASSOR att stå i. Festprogram som ska göras, vigelprogram som ska tryckas och klippas, sånger som ska provsjungas, kläder som ska sys, skor som ska gås in, lekar som ska planeras, tal som ska repas, tidsplaner som ska läggas...mmm det är endel men jösses vad kul det ska bli. Nu vill jag liksom bara att festen ska komma igång och att brudparet får en riktigt underbar dag.


Sen händer det mycket för vänner runtomkring, min goda vän Grodis och hennes make väntar nu officiellt barn!! Det är så himla spännande och jag är så glad för deras skull. Om mindre än ett år är dessa två underbara vänner föräldrar. Får en liten tår i ögat när jag tänker på det. Sen att vi ligger tätt tätt efter och förhoppningsvis också kommer att få barn under 2008 från samma land är ju bara helt fantastiskt.


Sen är det ett annat kompispar som också har några spännande saker för sig, vill inte gå in på detaljer men det ska iaf bli intressant att se vad som händer och sker för dem.


Ikväll har jag styrelsemöte med LC också hemma hos mig och ska bjuda 5 tjejer på mat och vin. Maten fixade jag igår, det blir vegetarisk lasagne för en av tjejerna är vegetarian. Tänkte först göra specialmat till henne men sen tänkte jag att det kan var bra för oss alla att äta lite veggokäk :-) Till det blir det en stor grönsallad, bröd och gott Portugisikt vin. Det kommer bli ett år med mycket LC för min del nu när jag är med i styrelsen men det ska bli kul och jag har sagt att jag tar den uppgiften nu för nästa år kommer jag säkerligen vara MAMMALEDIG!! haha tänka sig....JAG mammaledig?? Det är ju inte klokt!! :-) Jag och Grodis och våra två små indianer...goooos!!


En annan sak som upptar mina tankar är min nära vän och släkting som jag skrev ett inlägg om för ett tag sedan. Hon har det verkligen tufft men jag är otroligt imponerad av henne. Hennes lugn, hennes sätt att tänka förnuftigt och hennes förmåga att ändå kunna ha nära till skratt fastän livet har visat sig från sin mörka sida. Vi ses på lördag kära du!


Nej...dags att göra nytta igen...

Av Soff - 18 augusti 2007 08:45

1. Vad tänkte du när du såg dig själv i spegeln första gången i morse?

Oj vilken lustig frisyr!


2. Hur mycket kontanter har du på dig?

930:-


3. Vilket ord rimmar på "test"?

Fest


4. Favoritplanet?

Saturnus


5. Vem ligger fyra på missade samtal-listan på din mobil?

Har inga missade samtal


6. Vilken är din favoritringsignal på din mobil?

Who knew? Med Pink.


7. Vad har du på dig på överkroppen just nu?

Min morgonrock


8. Sätter du etiketter på dig själv?

Massor! Jag är tjock, jag är slarvig, jag är ditten och tatten....


9. Vad är det för märke på skorna du har på dig?

Är barfota


10. Ett ljust eller mörkt rum?

Mörkt


11. Vad gjorde du vid midnatt?

Snarkade


12. Vad står det i ditt senast mottagna SMS?

MELLIS! från min bror och sen en bild på Lina. Så gullig!


13. Var ligger ditt närmaste Seven Eleven?

Ingen aning!


14. Vilket uttryck använder du mest?

Jösses!


15. Till vem sa du "jag älskar dig" senast?

Min man


16. Vilken pälsbeklädda sak rörde du senast?

Harry såklart!


17. Hur många olika sorters droger har du nyttjat de senaste tre dagarna?

Ingen faktiskt!


18. Hur många rullar film ligger och väntar på att bli framkallade?

Ingen om man räknar vanliga gamla hederliga rullar men typ 500 digitala bilder....


19. Vilken ålder har varit bäst hittills?

Högstadieåldern


20. Din värsta fiende?

Mig själv


21. Vad har du för skrivbordsbild på datorn just nu?

Färglada oranga blommor


22. Vad var det senaste du sa till någon?

"Jag ska duscha först så jag gör ordning frukosten själv"


23. En miljon dollar eller förmågan att flyga?

Give me the money!!


24. Gillar du någon särskild lite extra mycket just nu?

Mmm min brorsdotter Lina som bara blir roligare och roligare att umgås med hela tiden 10 månader är en härlig ålder.


25. Senaste låten du lyssnade på?

En Winnerbäcklåt som jag inte minns namnet på, men den börjar så här..."Så som himlen ser ut en tisdag över skolans kommunala korridorer klockan fyra i oktober strax innan det mörkna och det lukta från bespisningen av halvhjärtad husmanskost och löven ligger klistrade mot marken. Gråvita skyar, tandläkar väder, nån grävmaskin som sliter upp en cykelväg vid fotbollsplan och nyponbuskar nyponbuskar hela vägen nyponbuskar ser jag när jag blundar. Och nån stans där så blev jag den jag är nu!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards