Direktlänk till inlägg 6 januari 2009

Up-dates

Av Soff - 6 januari 2009 20:03

Vi har, en gång i månaden sedan vi fick reda på tjejerna, fått så kallade up-dates på dem. De är rapporter som de som jobbar på barnhemmet skriver. Det handlar om deras vanor, rutiner, hälsotillstånd och berättar lite om hur de är i samspelet med andra barn och vuxna.


Det är alltid lika roligt att läsa och det känns som att vi lär känna våra döttrar bättre och bättre för varje gång. Vi får veta detaljer om deras vardag hur de sover vad dom äter och vad de tycker om att leka med. Vi tycker att det är suveränt att få dessa up-dates och de tär en bra förberedelse för oss. Vi kan redan nu se vissa drag hos tjejerna som vi känner att vi kommer att behöva jobba lite mer med och försöka prata ihop oss om innan.


En sak som framgår väldigt tydligt och som jag reagerade väldigt negativt på. Jag blev nervös och funderade mycket på HUR vi skulle komma tillrätta med "problemet". Men nu när jag tänkt igenom det ordentligt inser jag att det kanske inte är ett stort problem. Det handlar om tjejernas ovilja att att dela leksaker med andra barn :-) Det har stått i de senaste rapporterna att båda tjejerna blir väldigt ledsna när de blir "robbed" (rånade) på sina leksaker. Vilka barn blir inte ledsna om någon tar deras leksaker? Hur många barn ger iväg sina leksaker till andra barn frivilligt? Säkert några men min erfarenhet säger annorlunda. Jag vet inte vad ni som har barn i den här åldern säger?


Nåja det är många tankar som far genom huvudet när man får så mycket info och man försöker göra en bra bild över hur de är, men jag tror att hur mycket vi än läser på kommer det nog vara som bortblåst när vi träffar dem. Det kommer vara ett härligt kaos i huvudet :-)


 
 
Linda

Linda

6 januari 2009 22:17

Nej inte vill barn lämna ifrån sig sina leksaker.. Så det där behöver du inte vara orolig för..

http://treunderbaraungar.wordpress.com

 
mamman

mamman

6 januari 2009 22:58

Din känsla är helt rätt, mamman i dig börjar titta fram. Barnen är väl så mestadels, det är mitt och ta det inte ifrån mig OCH dessutom inte när jag leker med det. Kanske försöker de också klamra sig fast vid något. Jag tror att man inte äger något när man bor på barnhem. Nu vet ju inte jag hur länge dina flickor har bott där men jag tror (egen gissning) inte att de bott där så länge (dock för länge ändå), kanske har de haft det annorlunda tidigare.

Låt barnen komma hem till er och lära känna miljön och er i lugn o ro. När det börjar närma sig att både du och pappan skall jobba igen och de skall vara i skola/barnomsorg och ni känner det som ett problem får ni börja jobba med det. Då börjar de också förstå språket och det sociala spelet mellan oss svenskar, kanske skiljer det sig något.

Det löser sig själv.

http://babyonskan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda*

6 januari 2009 23:24

Jag tror att "problemet" löser sig när de kommer hem och märker att leksakerna är bara deras och ingen vill lägga beslag på dem (förutom syskon emellan). Mina barn håller på likadant hemma, på dagis kan de tjura lite mer om ngn vill ha samma leksak men de lär sig att låna och låna ut, dela med sig så småningom. Med tanke på att flickorna nu är på en plats med många barn och konkurrens om leksaker och uppmärksamhet så tycker inte jag i alla fall att det är ett stort problem och jag tror som sagt att det löser sig sen. Angående kläder i övre inlägget så är det jättesvårt tycker jag med. Jag har en tråring som är ca 100cm och till honom brukar jag köpa 98/104, HM tycker jag har lite smalare kläder än tex Lindex. De dyrare märkena har jag dålig koll på. Lindex har bra basplagg tag 3 betala för 2 som är prisvärda. Ett alternativ om ni vill handla när ni kommit närmare målet alt fått resebesked är ju att lägga undan en summa pengar varje månad och handla mkt på en gång än att handla lite kläder för summan varje månad och så hinner det bli för litet. Hoppas ni hittar en bra strategi.
Kram

 
Ingen bild

ylvisen

7 januari 2009 15:06

Jag har ett tips som kan fungera, fast inte direkt förstås, och inte alltid. Kanske måste tjejerna förstå svenska först men ifall så är det smart att innan man får tex främmande så kommer man överens om en sak som gästande barn inte får ha som man tar undan och sen pratar man om att de får låna de andra sakerna men inte just den man lagt undan. Man nästan lurar barnet att de lurar de andra barnen att "jag har minsann en grej som ni inte får låna". Hoppas du fattar hur jag menar, men som sagt, det är ju inget man kan börja med... kram

 
Ingen bild

Petra

7 januari 2009 18:21

Filippa har inga problem med att dela med sig av leksaker. Men hon är ju så liten än.

Ni kanske kan, om barn kommer över för att leka, ha en leklåda som är låneleksaker och två andra lådor som bara är deras. Tror inte att de ska beh känna att de MÅSTE dela med sig av allt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards