Direktlänk till inlägg 6 januari 2009

Klädproblem!

Av Soff - 6 januari 2009 21:12

Jag behöver hjälp! Vi behöver på allvar börja köpa kläder till tjejerna och jag vet inte VART jag ska köpa det, jag vet inte VAD jag ska köpa? Vad behöver man? Vilka storlekar ska vi köpa? Usch det här skulle ju vara kul, inspirerade och spännande. Jag känner bara uppgivenhet och vilsenhet.


Jag ber om ursäkt för att jag klagar över detta, jag vet att det är ett lyxproblem men det hjäper inte mig, jag måste få tag i kläder till tjejerna och jag vet inte vad jag ska göra.


I mitten på november, senaste mätningen, var tjejerna 103 respektive 92 cm långa. Deras vikter är låga...tror jag i alla fall. Jösses jag har ingen koll på sånt här. De väger iaf 17 respektive 14 kg och de ser smalt byggda ut. De är smala över höfterna och tunna över magen och små smala ben. De har växt 1 cm i månaden de senaste 4 månaderna så vi räknar med samma takt för att försöka beräkna hur stora de kommer att vara när de kommer. Det stora problemet är att vi inte vet NÄR de kommer. Men jag måste börja med klädinköpen ändå känner jag. Det kommer bli för dyrt annars.


Vi har fått en massa kläder av mina snälla vänner med de flesta kläder är stl 116 vilket kommer vara för stort även om det dröjer till sommaren innan de kommer. Jag funderar på att börja samla på mig kläder i stl 110 till Josefin och 98 till Ingrid. En del märken jag ju dubbelstorlekar och där är jag kluven. Jag har förstått att det skiljer en hel del mellan märken också vilket är än mer förvirrande. Svårt svårt och jag behöver hjälp!! Så snälla rara ni som brukar kommentera...har ni lust att komma med några tips och råd...på storlekar, på märken, på sidor på nätet där man kan beställa bra och fina kläder??? Snälla snälla jag ber er, hjälp mig. Allt info är till nytta, tack på förhand.

 
 
Linda

Linda

6 januari 2009 22:18

Ja jag skulle kanske köpa något i 104 med.. Men sedan som du säger 110 & 98

http://treunderbaraungar.wordpress.com

 
Kisse

Kisse

6 januari 2009 22:22

Jag skulle nog satsa på att köpa en bas garderob till tjerna från H&M och lindex, lindex har ju massor av kläder ta 3 bet för 2, bra kläder som håller bra i tvätt m.m Polarn och pyret har super kvalite på sina kläder och de är stora i stl. vilket är bra, barn kan ofta ha dom länge men samtidigt är de bra mycket dyrare så om ni satsar på baskläder nu och köper "finare/dyrare" kläder sedan när ni vet när barnen kommer. Tycker det låter som du har bra koll på stl. jag skulle nog göra precis som du skriver 98 och 110 sen är dte ju lite skillnad på olika märken så kläderna kommer noga passa perfekt. Sen har du ju tradera åxå, finns mycket fint där och du kan göra riktiga fynd både beg. och nytt. Hoppas ni snart får resebesked, håller tummar och tår för att ni inte ska behöva vänta ännu en evighet på era barn!

http://kissegirl.bloggagratis.se

 
.:Sabina:.

.:Sabina:.

6 januari 2009 22:23

Hej! Jag vet inte om jag kommenterat på länge, sedan jag bytte blogg... Jo, det MÅSTE jag ju ha gjort. Jag MÅSTE ju ha gratulerat till tjejerna - annars skäms jag. GRATTIS för säkerhets skull!! Tror du vet vem jag är, även om jag bytt plats och numera skriver med mitt riktiga namn. Fråga Grodan annars. Men till saken. Jag har ett barn, en dotter på 8,5 år, och jag har också ett stort intresse i att köpa kläder till samma dotter. Vilket resulterat i stora högar urväxta kläder som inte är speciellt slitna, om alls. Har sålt en del på Tradera etc men mycket har jag kvar. Vill du titta och välja och köpa billigt så får du hjärtans gärna göra det!! Du hittar min mailadress på min blogg under fliken "lösen", om du hellre vill maila.

http://mitteget.wordpress.com

 
Ingen bild

Karin

6 januari 2009 23:01

Hejsan och grattis till flickorna
(Jag har följt din blogg genom grodans)
Min yngsta tjej, 4 år, är precis som din äldsta i vikt och längd och allt nytt jag köper är 110 ,tunika/klänning blir ibland 116. Kläderna som hon redan har hemma är allt från 98 upp till 116
Man märker att storlekarna skiljer mkt från affär till affär,Personligen tycker jag att Lindex har bäst kläder samt är små i storlekarna. Hm är lite större(tycker jag)i stolek
Du blev kanske inte klokare men lite kanske:)

 
mamman

mamman

6 januari 2009 23:16

Storlekar är svårt, så jag förstår din vånda. Mitt tipps är helt klart att lägga alla klädpengar på hög i en burk. Be att få låna lite kläder från vänner som har flickor. Informera dig från andra som har hämtat hem barn från ert barnhem om vad som går att inhandla i Taiwan och hur lång tid ni har på er innan ni skall hämta flickorna och om ni möjligen får ”låna ut” dem från barnhemmet, då har ni möjlighet att handla med er och framför allt prova lite där.

När ni kommer hem kommer ni troligen att få väldigt mycket kläder av vänner och bekanta. Har du nu koll på när ni får åka? Vad jag förstår kan det fortfarande dröja till sommaren eller är jag ute och cyklar? Handlar du nu kan du inte byta till sommaren om det är fel och vad har du då tjänat? Du behöver inte så mycket i början.

http://babyonskan.bloggagratis.se

 
JoVi

JoVi

6 januari 2009 23:32

Jag hittade hit från Grodis så jag lämnar en kommentar nu iaf :)

Min flicka hade dessa mått när hon var 3½: 100,6 cm och 17,5 kg. Hon är ganska medelbyggd, blir 4 år i mars, och till henne köper vi 110-116 (och har gjort sen i höstas när hon var 3½). Vi räknar med att köpa det till henne när det gäller sommarkläder-09 också. Lite stor har kläderna varit i höst, men inte så att det stört oss. Om jag skulle köpa enkel storlek nu så fick det nog bli 110 i nederdelar och 116 i tröjor. Tjejtröjor är ganska korta ibland...

När min flicka var 2 år och 3 månader hade hon dessa mått: 89,9 cm och 14 kg. Den sommaren köpte vi 98 men redan under hösten insåg vi att hon snarare behövde 104. 98 var alltså en storlek hon snabbt gick förbi.


Jag tycker Lindex brukar ha bra basbyxor i olika färger, som brukar finnas "köp 3 till priset av 2". Lätt att matcha till olika tröjor. Kappahl har "smala" byxor, även om jag nu baserar det på inköp till min 6-årige son (nån annan kanske vet?). Något annat som jag tycker brukar vara bra på sommaren är tunna bomullsklänningar, ev med t-shirt under eller kofta över, och leggings el dylikt till. Såna klänningar kan ju vara lite stora utan att det gör något.

Jag vet inte om detta var till nån hjälp, men det var ett försök iallafall :)

Lycka till! :)

http://joviskarameller.blogg.se

 
Sara

Sara

7 januari 2009 00:41

Hej, brukar inte kommentera, men läser ibland och vill gärna hjälpa till. Vet inte exakt vad du vill veta eller funderar över, men du får mer än gärna fråga mig. Jag har oxå två döttrar och jobbar i en barnklädesaffär :)

http://pyret2006.blogg.se

 
Grynisen

Grynisen

7 januari 2009 09:41

Hej Soff

Alla är vi ju så olika på vad vi gillar för typ av kläder. Men jag kan ju bara tipsa utifrån där jag handlar.

Jag tycker om H&M och brukar köpa ganska mycket kläder där till mina barn. Gillar deras underkläder, sockar, tröjor, byxor, ja det mesta faktiskt. Jag tycker att deras storlekar följer längden på barnet, brukar vara väldigt nöjd med det jag köper. Du kan beställa från H&M på www.hm.com

Jag tycker även att det finns en hel del bra flickkläder på Lindex. Oftast bra i kvalitén och mjuka och sköna. Vissa bomullströjor, tights och mjukisbyxor (ofta de du kan köpa 3 betala för 2) brukar krympa en stl. Du kan beställa på www.lindex.se

Ibland handlar jag lite på postorder oxå, men där kan kvalitén skifta ganska mycket tycker jag. Men ibland har man tur :-)

www.ellos.se
www.laredoute.se

Angående dina tankar om storlekar så tror jag absolut att stl 98 och stl 110 blir bra. Det du ska titta efter är väl lite tajtare byxor. Det brukar stå när man beställer vilken typ av byxa det är.

Sen är ju tights/strumpbyxor och kjol praktiskt. Där sitter ju tightsen/strumpbyxorna säkert bra på benen. Till det kan du ha en vanlig bomullskjol med resår i midjan. Är den för stor så kan man ju sprätta upp och göra den lite smalare i omfånget.

Tröjor till tjejer är i regel i tajta modeller jämt tycker jag. På långärmade och korta. Där behöver du nog inte oroa dig om dubbelstl heller. I värsta fall kan de vara lite långa i ärmarna men då kan du ju bara vika upp lite...

Jackor behöver ju dina tjejer oxå. Men kanske du ska inrikta dig på två fleecejackor så länge. Ev kan du ju köpa tillhörande väst till så det är lite värmande...

Sockar måste du ju oxå ha :-) Frågan är vilken stl dina tjejer har på fötterna. Men sockor med stl 23-25 och 25-27 borde väl funka.

Trosor kan du nog oxå köra stl 98/104 och 110/116. På detta är det ofta dubbelstl...

Sen om du har vägen nedåt landet så kan du göra bra köp i Ullared. Det är en jättebra affär där du kan göra mycket fynd till otroligt bra pris. Där handlar jag mycket sockor, pyjamas, jeans, tröjor, jackor... jag tror jag har köpt det mesta i klädväg där...

Du kommer säkert få mängder med tips. Men detta är från mig, kanske du får användning för något iaf :-)

Stor kram

http://grynisen.bloggagratis.se

 
Bridz

Bridz

7 januari 2009 14:22

Du har fått så bra storlekstips redan, så jag tänker inte upprepa det som redan står där.

Men jag tänkte bara berätta att min son som är nästan 92 centimeter väger 14 kilo, och han är helt normalviktig. Visserligen bara två år gammal, men till den längden är det en perfekt vikt.

http://bridz.blogspot.com

 
Ingen bild

ylvisen

7 januari 2009 15:02

Jag tycker oxå att du har bra kolla på storlekarna och jag tycker oxå, som kisse skrev, att skaffa lite basgjejer och sen köp lite "roligare" saker när ni väl fått hem tjejerna. Det kommer oxå bli roligare att handla när du känner dom bättre, du kanske upptäcker att Ingrid är en "grön tjej" å du har bara köpt rött.... Jag brukar handla mycket hm och lindex och ha på dagis (och även hemma så klart) men ibland vill jag lägga pengar på strands och polarn osv. Jag brukar även lägga pengar på skor, overaller, vantar och mössor. Sen tycker jag att det var ett smart tips att lägga undan lite pengar varje månad och handla sen! KRAM

 
Ingen bild

M!

7 januari 2009 18:02

Håller med ovanstående om enkla baskläder från HM och sedan "finare" kläder när flickorna kommit och ni vet storlekarna och kan prova. Köp en del i 104 också, antingen passar det Josefin i början eller så växer Ingrid i dem sedan.

Svårt att tipsa om vad ni behöver, men kanske sådär fem kortärmade och fem långärmade tröjor var till dem till att börja med, några par byxor och några tajts, någon kjol och någon klänning, gärna en ärmlös som funkar som den är på sommaren eller med tajts och tröja om det är kallare, så är ni lite garderade :-) Kanske sju par strumpor var, två pyjamas, en varm utanpåtröja/fleece, ett regnställ och en bra jacka, en vindtät funkar som den är på sommaren och med varmt under på vår och höst. Skor får ni vänta med för där måste ni prova. En toppluva och solhatt och varsitt par fingervantar. Och en sju-tio par trosor var till dem förstås!

Jag har säkert missat något, men förutsatt att ni har tvättmöjligheter borde det där funka som basgarderob att börja med. Hoppas det var till lite hjälp :-)

 
Ingen bild

Petra

7 januari 2009 18:29

Jag skulle inte köpa något alls, för ni vet inte när de kommer. Ja, kanske något lite symboliskt bara för att det är kul.

Jag handlade innan vi fick F- BIG MISTAKE.

Dessutom kanske det blir alldeles fel säsong.

Era tjejer är ju så stora att de säkert skulle tycka det var kul att få gå in i en butik och välja själva (vilka tokiga outfits det än blir). Jag vet flera familjer med stora barn som gjorde det på plats i landet. Tiden innan de kom till en butik fick barnen ha på sig de kläderna de kom i, för att de skulle få ha kvar sin lukt och allt inte skulle hända med en gång.

Även om ett barn är säg 92 cm lång innebär det inte att 92-98 kläder passar, barnet kan vara väldigt smalt så att resårbyxor är det enda som funkar, eller tvärtom, lite mulligt.

Så även om det lockar att springa ut o handa så tror jag att det klokaste och det mest ekonomiska och bästa för tjejerna är om ni gör dem delaktiga. Tänk vad kul för dem!

ps Jag shoppade loss på 1700 kr och fick i slutändan ge bort allt.... :( Vi handlade ist i SA nå vi kunde se vad som passade. Fast även F hade på sig minst ett plagg av det gamla till en början och hon hade gamla kläder i sängen för doftens skull.

Lycka till!

 
Tess

Tess

7 januari 2009 18:29

Jag har lite input också, men hinner inte just nu. Återkommer.

http://www.malika.se

 
Ingen bild

Helena

7 januari 2009 18:44

Något jag märkt när jag handlar kläder till mina barn är att jag ofta får köpa en strl mindre i byxor än i tröjor för att de inte ska vara för långa.
Byxor med reglerbar resår i midjan är ett måste om du har tunna barn. Ofta är de lite för små för att hantera ett skärp före 6 års ålder.
Lycka till!

 
Ingen bild

Marie

7 januari 2009 19:28

Jag tror du har valt rätt storlekar till dina tjejer. De är nog ganska medel-stora (om man ska gå efter bvc-kurvorna) Min dotter är 104 lång och väger 16kg. Hon drar 110 i kläder nu, men ibland 104 och ibland t.om 116. Men det som hon oftast behöver är 110. Håller med Karin här ovan om Lindex kläder, bra kläder och bra i storlekarna.
Vad gäller kjolar, shorts, tre-kvarts tights och badkläder köper jag alltid en storlek mindre än vad hon i dåläget har.

Fantastiska uppgifter ni har framför er!

 
Jennie

Jennie

7 januari 2009 21:48

Följer gärna med och handlar, shoppoholick som jag är ;o)

http://www.fyrtass.com

 
Elin

Elin

8 januari 2009 10:10

Jag tycker du tänker rätt med storlekarna. Som ett råd på vägen kan jag säga att vår A är precis lika stor som er Josefin, fast han väger lite mindre. Han är tunn i kroppen och har alltid varit. Han fyller fem år i mars. Han har nu storlek 104 på det mesta, för han har långa ben. Till sommaren kommer jag att köpa lite tröjor och shorts i 110.

Titta på att byxor går att reglera i midjan (de har ett resårband i linningen som man kan spänna med knappar, de flesta byxor är såna för mindre barn) eller att mysbyxor går att knyta, så håller du uppe även om man är lite smalare.

Skulle något vara för litet för J kan ni ju alltid spara det till I. Jag rekommenderar att ni köper lite billigare kläder till basen (HM och Lindex tex) och sen kompletterar ni med några finare plagg till tjejerna när det kommer hit. Då blir det rätt storlek och så kan de få vara med och välja färg och sånt tex.

Lycka till med klädinköpen! Jag förstår att det känns både spännande och svårt.

http://nyahuset.wordpress.com

 
Ingen bild

"E"

8 januari 2009 22:04

Lugna dig med att köpa en hel garderob.
Men en del baskläder är ju bra! Jag tittade faktiskt länge och väl i H&Ms katalog och blev förvånad över vad mycket fint det fanns, och ganska billigt. Speciellt härliga sommarklänningar.
Sedan finns ju www.meandi.se, dyrare men så hållbara och fina, färgstarka kläder.
Kan också varmt rekommendera affären SLITAGE som ligger på stan. Dyra kläder men så mycket fint! :)
La Redoute, också postorder, har också en del barnkläder som är fina.
Vad skojigt att shoppa till smötöserna! :)
Säg till om du vill ha sällskap! Jag är tokig i barnkläder... Kram!

 
Ingen bild

Eva

8 januari 2009 22:06

Hej, förstår behovet och viljan att förbereda garderoberna, men vill ändå varna lite. Varje gång jag har försökt vara smart och ekonomisk (t ex handla kvalitetskläder på rea en säsong i förväg) så har det blivit fel, mer eller mindre fel.
Kanske finns det något annat dyrt som passar bättre att köpa i förväg, än just kläder...?

Hoppas att ni snart kommer att vara tillsammans och prova kläder!

kram

 
Marie

Marie

9 januari 2009 07:08

Hej och grattis till tjejerna. Knepigt det där med kläder. Jag har två barn som är 3 och 5 och jag handlar mycket på H&M för de har bra och ganska billiga kläder för barn. Även Lindex är bra tycker jag, de brukar som någon skrev ha "ta 3 betala för 2" på vissa basplagg. Min flicka som är 3 har storlek 98 och 104. 104 i tröjor och 98 i byxor. Pojken som är 5 har 110 i byxor och 116 i tröjor. Vet inte varför men de har alltid haft större storlek på tröjor än byxor. Tjejen är ca 1 m lång och killen är ca 116 cm. Så var blir kontentan av detta? Till sommaren skulle de ju kunna vara ca 5 cm länge dina tjejer. Jag skulle nog satsa på 98 till lilla tjejen, kanske 104 i tröjor och 110 till stora tjejen, kanske 104 i byxor. Dubbelstorlekar brukar vara mer som den större storleken är min erfarenhet tex 98/104 är mer som 104 än 98 osv. Lycka till! :-)

http://miablogg.malmbergarna.se

 
Tess

Tess

9 januari 2009 17:04

Jag har ju två flickor, lite yngre än dina. Storsyster är en tunn flicka och lillasyster har varit rund men är numera tunn hon också. Ella är ca 100 cm och till henne har jag 104 i byxor. Jag köper helst mjukisbyxor, jeans o dyl är jätte svårt i midjan om man är lite tunn, även om det är "adjustable waist". Jag får det inte att funka. Så mjukisbyxor, helst med mudd nertill också för då spelar det inte så stor roll om dom är lite långa, dom glider inte in under foten ändå. Oftast köper jag på Lindex, deras plysch byxor där det är köp 3 betala för 2. Finns i massor med färger och dom är verkligen jätte bra. Min lilla flicka som är ca 80 cm lång har redan 86 i dom byxorna just för att dom har så bra mudd nertill.

Sen toppar är mycket lättare, det spelar ingen roll om det är lite stort. Så där kan man vara lite friare.

Sen fin-handlar jag på Noa Noa när det är rea. Det är lite dyrt, men underbara kläder. Det finns i storlekar till din stora flicka där.

Sen gillar jag Åhlens ibland och Hennes har bra bassortiment.

Men Lindex är mina stora favorit!

Hoppas att du kommer att hitta något som känns bra.

http://www.malika.se

 
Kristine

Kristine

11 januari 2009 10:58

Hej!
Jag har två väldigt smala barn. Den stora väger 22 kilo till sina 130 centimter (9år) och lillasyster väger 15 kilo och är 110 cm (6 år). Jag köper kläder till dem på HM, eftersom många av deras byxor har resår som man kan ställa in i midjan. På så vis är kläderna lagom för dem.
Lycka till!
Kram Kristine

http://ulcerosa.wordpress.com

 
Ingen bild

kåess

19 januari 2009 14:07

Hej!Har läst här då och då men inte svarat nån gång...ser med spänning fram emot att läsa om när era döttrar kommer hem!

Min minsting är precis lika stor som Ingrid är nu (längd och vikt samt smal i kroppen), och hon har nu 86 i några kläder, och i de flesta tröjor har hon 98. Jag skulle köpa några 98 cl- tröjor och en drös 104 tröjor och byxor. Min dotter kan ha 104 utan att det ser alltför stort ut, man kan ju vika upp och sådär. Men som sagt, de flesta kläder har hon 98 i.

H&M brukar ha stora storlekar. PoP små blandat med vissa kläder som är jättestora (?). Lindex är väl mittemellan. KappAhl upplever jag som små i storlekarna men jag är osäker, handlar inte där så ofta.

Mitt tips är att ha en basgarderob med enfärgade kläder och sen komplettera när tjejerna har kommit, för kläder tar ju inte så lång tid att köpa....det brukar vara svårt att sluta när man väl börjat:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards