Direktlänk till inlägg 8 oktober 2007

Jag - en viktväktare?

Av Soff - 8 oktober 2007 10:49

Jag har bestämt mig. Jag behöver hjälp. Jag behöver råd. Jag behöver press! Därför ska jag med start nu på onsdag gå till Vikt Väktarna här i stan och väga in mig.  Jag har aldrig testat V V förrut så det ska bli spännande att se om det kan vara ett sätt för mig att tappa de sista kilona.


Är i dagsläget ruggigt nära att få en 7:a i början på min vikt igen. Jag försöker tänka på vad jag äter och så men nej, jag klarar det helt enkelt inte. Jag har ingen planering om vad jag ska äta, när jag ska äta eller hur mycket jag ska äta. Jag behöver få koll på hur mycket jag kan unna mig och jag tror kanske att det här med POINTS kan vara till hjälp för mig.


Jag har i vilket fall bestämt mig för att testa det här och ge det en chans fram till jul. Inte så mycket tid kvar kanske ni tycker men jag har bestämt mig för detta.


Vad är då målet?


Jo målet är att hitta en linje att följa. Att åter igen få koll på hur mycket jag kan äta och hitta inspiration till nya rätter, nya frukostar och nya mellanmål. Målet är att få struktur på mig själv och mitt ätande. Något som absolut saknats de senaste halvåret. Och det har ju visat sig på vågen.


Målet i kg kommer jag att sätta till 60 kg = 9 kg bort på 10 veckor = 

-0,9 kg i veckan!


Rimligt mål? Ja det kan nog gå om jag följer det TILL PUNKT OCH PRICKA! Och inte tillåter mig att lyxa någon gång! Har inte råd med några plus veckor alls men ja om jag lyckas vara så stenhård mot mig själv och håller mig inom ramen för pointsen varje dag så bordet det kunna gå.


Någon som har erfarehet av V V som kan säga om ni tror på detta eller inte?

 
 
Ingen bild

CJ

8 oktober 2007 12:33

Jag tror på detta men jag tycker att 9 kg på 10 veckor kan vara liiiite för hårt, varför så himla bråttom?
Du skall ju hålla detta sedan förhoppningsvis resten av livet, så varför så bråttom.
Vad gör det om det tar 15 el 20 veckor?
Är så stor risk att du blir besviken på dig själv och på ditt mål.
Bättre att ha lite mer tid och klarar du "målet" innan så fine, grattis men pressa dig inte för hårt, fallet blir så mycket tyngre då.
Vi vet alla att det är svårt att vara så stenhård hela tiden (livet är upp och ner, fest blandat med vardag, lätta dagar, svåra dagar) det kanske kommer en fest på dessa 10 veckor, det kanske blir vätska i samband med mens, sjukdom osv osv

Men annars så tror jag det kommer gå jättebra!
Kram CJ
som sakta går ner, nu är 17 kilo borta och ca 15 kvar men det kommer och får ta den tid det behöver, för jag vill inte gå ner fort och sedan upp ännu fortare ;O)

 
Ingen bild

Johan

8 oktober 2007 13:02

Jag tycker vikväktarna verkar vara ett mkt. vettigt sätt att dels minska i vikt samt få lite nya rutiner på vad man skall käka. VV-mat tillsammans med lite raska promenader eller dyl. fick mig att gå ner ca 10 kg. för något år sedan, och jag hakade bara på henne där hemma och brydde mig inte så mycket på helgerna med det där att räkna pionts, visseligen gick jag upp det mest igen sen när hon där hemma blev gravid och slutade viktväkta, och sen så kan man ju typ spara poits till helgen om man då vill "lyxa" lite.

 
Ingen bild

Soff

8 oktober 2007 13:06

Hej CJ!

Tusen tack för ditt inlägg och dina kloka ord. Visst du har HELT rätt...det är en enorm press jag sätter på mig själv om jag ska ha det där tuffa målet. Och ja, jo du har ju rätt som sagt och kanske borde jag ändra mig...

Det är ju som du säger såååå tungt när man inte når sina mål och de senaste året har jag faktiskt inte nått något mål jag satt upp.

Grejen var ju den att jag vill testa VV fram till jul och då är det 10 veckor kvar och mitt mål är ju att nå 60 kg så därför tänkte jag och skrev jag som jag gjorde.

Förra året vid den här tiden vägde jag 64 kg och jag var enormt nöjd med hur kroppen kändes då så kanske ska jag sätta upp 64 kg som mål före jul. Det blir ett snitt på -0,5 kg i veckan.

Det ska bli spännande att se vad dom säger om målen på VV nu på onsdag.

 
Ingen bild

Soff

8 oktober 2007 13:11

Hej Johan,

Tack för din kommentar, kul att höra att du lyckades gå ner 10 kg med VV. Sen att du gick upp igen är ju en annan story eftersom att du var medveten om att du inte åt enligt VV längre och så vidare.

Kul som sagt att höra någon som lyckats och som tycker det är bra.

Det där med att spara points till helgerna tycker jag låter toppen :-)

 
Bridz

Bridz

8 oktober 2007 14:13

Tycker också att 0,5 i veckan låter mycket sundare än nästan ett kilo. Även om du följer programmet till punkt och pricka går du nog inte ner nio kilo på tio veckor. VV är ingen bantningsmetod utan ett sätt att lägga om kosten så att man långsamt går ner i vikt.

http://bridz.blogspot.com

 
Ingen bild

Soff

8 oktober 2007 14:18

Hej Bridz,

Även du har så rätt så rätt. Jag vet att VV är ett sätt att lära sig äta rätt för att sedan kunna hålla livet ut. Lätt bara att glömma det ibland. Jag ska ta till mig det du säger och verkligen lyssna på vad dom vill lära mig och och alla andra nu på onsdag.

Men det är ju det där med mål och snabba resultat som lockar och drar i en. :-)

 
Camilla

Camilla

8 oktober 2007 14:34

Sjävlklart grejjar du det :-) Det gäller bara att vara stenhård. Jag tror på dig :-D

http://cam021.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Ovido - Quiz & Flashcards