Direktlänk till inlägg 14 maj 2007

Min "metod"

Av Soff - 14 maj 2007 14:46

Jag har ju skrivit endel om hur det går för mig i min kamp mot kilona och även berättat lite vad jag inte äter och så vidare. Jag har fått några kommentarer och folk har undrat hur jag istället gör och VAD jag äter och inte så mycket vad jag INTE äter :-) Så här kommer en  liten sammanfattning om vilka "regler" jag följer och vad som fungerar för mig:


Dagen börjar med två glas vatten, rumstemererat som fått stå bredvid sängen under natten. I sängen tar jag mig en funderare på  hur jag vill att dagen ska vara och jag peppar mig själv att klara av ännu en dag med bra mat och bra vanor - ett sorst mantra för mig själv och det hjälper verkligen.


Frukosten består enbart av frukt, och jag håller mig till att endast äta frukt fram till lunchen. Frukosten brukar bestå av tre olika frukter och jag blandar hejvilt. Jag bryr mig inte i att värdera olika frukter mot varandra utan jag ser ALL frukt som nyttigt så länge den är färsk (ej torkad).


Till förmiddagsmellis blir det alltså ytterliggare frukt och det blir oftast ett äpple eller en blodgrape.


Lunchen består sedan av 150 g protein (dock aldrig nötkött) utan i stället, fisk, kyckling, skaldjur, fläskkött eller kalkon. Max 1 dl färdigkokt fullkornspasta, 1 dl fullkornsris eller 2 potatisar. Jag är noga med att hålla ner kolhydratmängden men jag vill inte ta bort det helt utan känner att jag behöver det. Ibland gör jag dock så att jag endast äter kolhydrater vid ett av målen på dagen, aningen lunch eller middag. Sen fyller jag upp tallriken med grönasker, gärna råkostsallad, broccoli, gröna bönor eller ärtor.


Jag tar aldrig om vid en måltid utan äter det som finns på tallriken och en sak som jag är jättenoga med som jag fått lära mig är:


Drick inte så mycket till måltiden( högst 2 dl),

fördela i stället vätskan mellan målen.

För mycket vätska i samband med måltid det stör förbränningen!


Annars dricker jag ca 2-2,5 liter rumsvarmt vatten om dagen, och det märks skillnad på resultatet när jag är noga med vattnet. Det går så mycket bättre när jag får i mig den mängden vatten. Sen tror jag inte att man ska dricka överdrivet mycket vatten så runt 2-2,5l är nog lagom....i alla fall för mig :-)


Eftermiddagsmelliset består ofta av ½ avokado ochtvå skivor kalkon, eller några torkade frukter och lite nötter...och ibland en smoothie från Brämhults.


Middagen ser likadan ut som lunchen så det är lätt :-) Dock brukar jag se till att middagen är någon mindre än lunchen. Förbränningen är som bäst mitt på dagen så jag ser till att äta mitt största mål då.


Sen äter jag ingenting efter klockan 19:00, men jag brukar unna mig en kopp gott kanelte i tvsoffan :-)


Ja så här ser min matdag ut och jag har alltså lyckats gå ner 23 kg på detta och jag fortsätter neråt så det är verkligen en metod som passar mig. Eller metod och metod, tycker inte att det är något annat än sunt förnuft egentligen och jag äter massor med saker som är såååå gott och folk i min omgivning brukar ibland fråga mig -Går inte du på diet?? När dom ser min mat, och jag kan glatt svara -Jo det är jag men det här det är jättebra mat :-) Så kul att kunna känna att man äter gott och ändå går ner i vikt.


Det blev ett långt inlägg det här och jag är glad om du orkade läsa så här långt och så hoppas jag att jag lyckades förmedla någonting :-)


Lycka till allihop som kämpar med några extra kilon!!


 
 
Åse

Åse

14 maj 2007 15:36

Grattis till ditt fina resultat! 3,6 kg på två veckor det är i princip så mycket jag gått ner på 2 månader. *ler*

Bra oxå att ni fått ett relativt klart svar med Harrys bekymmer. Hoppas han svarar bra på avmaskningen nu.

http://didriksson.blogg.se

 
Ingen bild

Linda*

15 maj 2007 10:35

Hej, verkar som en jättebra metod, ska testa. Hur e det med Harry nu, fått några svar??

 
Ingen bild

Helena

15 maj 2007 13:02

Vad duktig du är!!!! Jag kämpar på jag oxå.
Nu har vi varit iväg till SATS några gånger och det är mycket roligt.
Hur är det med Harryboy? Längtar tills vi kan träffas allihop!
Många kramar Helena

 
Ingen bild

Soff

15 maj 2007 13:16

Åse> Tack så mycket!! Kämpa på du med!! Jag hoppas också Harry svarar bra på avmaskningen fastän att jag egentligen tror att den är onödig. Jag är så övertygad om att det har med sköldkörteln att göra, men som sagt om några dagar så vet vi.

Linda> Kul att du vill testa den här "metoden", det fungerar verkligen jättebra!! Det är lika illa med lilla Harry som vanligt. Vi har fått ett svar som säger att han har låga värden av sköldkörtelhormon, men vi väntar just nu på att få ta ytterliggare ett prov som ska visa det samma. Vi får hålla oss till tåls ytterliggare en vecka ungefär.

Helena> Åh vad bra jobbat! Perfekt att du kommit iväg till Sats och tränat några gånger!! Du har ju lyckats gå ner flera kilo nu ju och det syntes verkligen när vi sågs. Jättekul!!

Det är som jag skrev ovan fortfarande lika illa med Harry men han saknar sin brorsa och bonussyster och det skulle vara så kul att träffas. Vi tar det när det blir lite varmare väder och när H orkar lite mer.

STOR KRAM!!!

 
Ingen bild

CJ

16 maj 2007 08:20

Åh vad kul att få lite mer "kött på benen" och läsa vad du äter.
Det är ungefär så jag också äter men jag varvar med gröt till frukost och så är jag mer släpphänt på helgerna.
Men jag skall ta till mig detta med kolhydraterna och väga/mäta dem bättre, så stort tack för det!

Är det tystnadsplikt ang "Du är vad du äter" ?
Det jag undrar över är hur det spelades in, när man nu tittat på typ 50 avsnitt så är alla lika med
1, äcklig dryck, spykänslor
2, 4 veckor har gått Anna kommer dit och visar upp "fusket" och skärpning
3, Sedan går det 4 veckor till och alla skärper till sig och är sååå duktiga ;O)

Är samma upplägg och därför undrar man ju hur mycket var på "riktigt" och hur mycket gjordes "om" lite för TV*nyfiken*

Skulle vara kul med uppföljning för det är ju nu det svåra är att klara sig själv.
Och det har ju du klarat och tom fortsatt gå ner men antar att många fallit tillbaka igen och kanske därför de inte "vågar" ha uppföljning?
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soff - 29 december 2019 20:57

Senaste inlägget var från 2016 så det har gått en tid. Känns kul att sparka liv i den här bloggen igen och absolut nödvändigt. Jag är på gång igen med ett nytt vitt år och bloggen var en ventil och en plats för mig att få ur mig mina tankar förra gån...

Av Soff - 12 juli 2016 12:15

2015 kom och gick.   Jag har inte bloggat sen 30 december förra året. Inte summerat, inte skrivit om hur det blivit sen...ingenting. I slutet av 2015 var jag så säker på att jag förändrat mitt förhållande till alkoholen för gott. Jag behövde den ...

Av Soff - 30 december 2015 23:21

Det är inte långt kvar nu...lite drygt 1425 minuter sen har hela 2015 passerat. Det känns märkligt.         ...

Av Soff - 8 december 2015 09:54

NÄR ska jag hälla upp det första glaset och VAD kommer det att innehålla?   Jag fick en frågan den häromdagen; Vad kommer du att hälla upp när det väl är tillåtet igen och när kommer det att ske...på nyårsafton eller?Min första tanke var rödvin.....

Av Soff - 10 november 2015 12:30

Idag är det 51 dagar kvar på 2015. 51...femtioen...femma etta!?Jag kan både säga att året gått rasande fort men samtidigt otroligt långsamt. Det är svårt att inse att det faktiskt bara är ynka 51 dagar kvar av året och då tänker jag inte bara på de...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards