Alla inlägg under april 2007

Av Soff - 27 april 2007 16:15

Idag är det den 27:e april och den 1:a dagen på mina nya åtta veckor.


Dagens frukost blev en fruktsallad på 1 äpple, 1 banan och 1 apelsin. Till det drack jag en kopp hett vatten.


Mellis blev en banan och några valnötter.


Till lunch blev det den goda paprikasoppan med linser + en morot.


Eftermiddagsmellis blev en grapefrukt.


Nu till kvällen ska vi iväg och handla och jag ska laga en annan soppa med tomat och basilika och till det ska jag äta en råkostsallad med vitkål, morötter och saltgurka.


Sen ska jag försöka ta mig ut och gå/jogga 5 km i kväll. För att ta mig ner till mitt mål på 60 kg behöver jag tappa 1,13 kg i veckan :-P Så det ser onekligen tungt ut. MEN jag ska göra mitt absolut bästa och jag kommer rapportera om det här inne.


TREVLIG HELG!!!


PS: Adoptionstjejerna - vi ses på söndag!!!

Av Soff - 27 april 2007 16:03

Jag fick en fråga i en kommentar om hur man gjorde den där soppan som jag kokade tidigare i veckan. Så jag tänkte att det kanske var fler som ville ha ett recept på en supergod soppa:


4 paprikor (valfri färg - dock ej grön)

3 gula lökar

3 vitlöksklyftor

1 liter buljong

2 dl vitt vin (kan uteslutas)

1 dl röda linser

1 tsk chili på tub


Strimla paprika, lök och vitlök tunnt och fräs i olivolja ca 5-7 minuter så att de blir mjuka men ej får färg.


Häll i buljong och vin och koka i 10 minuter.


Mixa soppan med en mixerstav till en slät och fin soppa.

 Häll i linserna och koka i 6-7 minuter.


Smaka av med salt och peppar och chili.


Servera gärna soppan med olivolja som mixats tillsammans med färsk basilika - supergott!!


Av Soff - 22 april 2007 22:01

Det är dax för mig att ta tag i mitt liv igen....låter larvigt jag vet men så här är det.  Jag har bestämt mig för att köra samma 8 veckor igen som jag gjorde förra sommaren med Du är vad du äter. Då gällde stränga regler för mig i 8 veckor och jag följde dem till punkt och pricka....ja nästan i alla fall :)


Jag har bestämt mig för att göra om detta igen....fast utan tv-kameror denna gången hihi. Så jag har räknat ut att från fredag 27 april till midsommar är det exakt 8 veckor. Och visst finns det ett mål med att vara lite smalare till midsommar MEN det viktigaste av allt är ju att vi åker till Mallis söndagen efter och då vill jag verkligen vara så fin det bara går.

Jag har ca 7 kg kvar till min målvikt på 60 kg, och det skulle vara såååå underbart att klara av det målet. De regler jag tänker följa under de kommande veckorna är så här:


27 april till och med 4 maj: Äta endast frukt och grönsaker


De följande 7 veckorna:

*Inget nötkött

*Inga mejeriprodukter

*Inget godis/fikabröd/smörgåsar/chips mm

*Alkohol endast vid festliga tillfällen

*Max 2 potatisar eller 1 dl ris eller 1 dl pasta per måltid

*Motion 30-40 minuter morgon och kväll + 5 km jogging två gånger i veckan


Den där otäcka drinken skippar jag den här gången *ler*!


På detta viset hoppas jag kunna tappa runt ett kg i veckan som förra sommaren, jag har förstått att de sista kilona är mycket svårare att gå ner än de första men jag ska i alla fall göra mitt allra bästa.


Jag har faktiskt redan idag förberett inför min första "jävulsvecka" genom att koka 7 portioner med vegetarisk soppa på paprika, lök och röda linser. Jag har fryst in portionsförpackingar så det är bara att ta upp en och tina till lunch och middag. När jag är tillbaka ska jag även laga en god tomatsoppa så jag kan variera. Den första veckan som endast består av frukt och grönsaker är riktigt tung men jag klarade det ju förra året så det är klart jag fixar det igen. Det är så kul sen när man får börja äta allt annat så det är en perfekt rivstart.


Nåväl, jag lär återkomma i bloggen om hur det går för mig. Önska mig lycka till :-)

Av Soff - 22 april 2007 21:56

Jag tar just nu en liten paus i packadet av min resväska. I morgon tidigt (07:30) drar jag till Göteborg för att jobba. Det är mässa där nere, Leva & Fungera, som vi ska ställa ut på. Mässan öppnar på tisdag men i morgon måste vi vara på plats för att bygga montern. Vi ska ha ett stort café i mitten som jag skall jobba i så det ska bli jättekul! Servera mackor och vin till våra kunder hihi.


Mässan håller på till torsdag och då ska vi packa ihop och sen åka hem, det kommer hinna bli mitt i natten innan vi är hemma. Så det blir en lite annorlunda arbetsvecka. Kommer att sakna mina pojkar här hemma :-)




Av Soff - 20 april 2007 00:00

Igår fick vi det glädjande beskedet från veterinären på Strömsholm att dom bekräftat att det är en bakterie som ställer till det för Harry. Hon visste fortsatt inte vilken sorts bakterie det var men hon sa att jag skulle få veta det i morgon och att dom då skulle veta vilken medicin han skulle få.

 Jag var jublande glad över beskedet igår, eftersom det innebar att han skulle kunna medicineras och bli fullt frisk.


 Idag ringer dom och säger att dom inte längre är lika säkra. För de bakterier som påvisats i hans lungor är sådana som normalt är där hela tiden. Visserligen var det lite förhöjda värden men dom tyckte ändå inte att det skulle kunna ställa till det så mycket. Så dom bad att få återkomma något senare efter att dom diskuterat saken *suckar uppgivet*


 Efter en stund ringer veterinären igen och säger att dom bestämt att det NOG är bäst att han får medicin mot de påvisade bakterierna i alla fall, i hopp om att det är det som är felet. Vi får även rådet att avmaska honom för att utesluta att det är en parasit.

 Så läget nu är att han skall äta medicin i 3 veckor och KANSKE blir han bättre av det. Alltså jag blir något trött på veterinärerna på Strömsholm nu. Dom har tagit blodprov, röntgenbilder, varit ner med kamera och tittat, tagit cellprov och tagit odling....och dom är fortfarande osäkra på vad det är?!?!


 Det som är positivt är ändå att Harry verkar mycket piggare idag. Han har varit jättebusig och haft mycket mer energi på länge. Så kanske kanske är han på bättringsvägen redan nu *hoppas*


 Jag lär återkomma med hur det går....


Passar på att lägga in en bild på första gången Harry och jag möttes...han verkade tycka att mitt knä smakade ganska bra :-) Harry är här 6-7 veckor och är den valp man ser rakt framifrån.


Av Soff - 19 april 2007 09:26

Jag kom på det att jag missat att skriva om hur det var på hembesöket i förra veckan. Allting gick jättebra och det kändes toppen att ha nyputsade fönster, även om jag är övertygad om att utredarna inte märkte det ;-)

 Mötet gick jättebra, skönt att vara på hemmaplan vilket gjorde att man kände sig extra säker och trygg. Vi gick runt i huset och visade alla vrår och dom tyckte vi bodde så fint :-) Sen bjöd vi på fika och satt över en timme och pratade. Det var inte så formellt och utredarna skrev inte någonting under mötet. Eller jo förresten, dom skrev ju information om huset och så men inget annat. Vi pratade lite barnuppfostran och så kom vi in på det här med medgivande ålder. I utredningen så ska det stå hur gammalt barnet som jag jag och maken skall adoptera får vara. Det finns olika intervaller 0-12, 0-15, 0-18, 0-24, 0-36 månder och så vidare. Vi valde att ha 0-24 månader som gräns och utredarna tyckte att det verkade lämpligt. Vi pratade även om vilket land vi var inne på och det lutar väldigt starkt åt Sydamerika för vår del nu. Och BFA-A som vi har som organisation förmedlar adoptioner från Bolivia så...ja det verkar som Bolivia är det land som vårt älskade barn kommer att komma ifrån. Det känns jättestort och jag är så glad. MEN det känns som det är lång bit kvar och jag tänkte hålla inne med de riktiga glädjeyttringarna ett tag till.


Idag är det i alla fall dags för möte 6 av 7, utredarna la till ett möte förra gången då de känner att vi inte har hunnit med allt vi ska på dessa träffar. Inte oss emot så i dag ska vi boka ett sista möte någon gång under vecka 18.

 Dax att jobba på lite nu...

Av Soff - 18 april 2007 12:46

Häromdagen, närmare bestämt i lördags, hade en jag sån UNDERBAR stund för mig själv. På förmiddagen träffade jag en bekant som ska adoptera från Polen eller Indien och vi tog en fika tillsammans och pratade hemutredningar och adoptionsutbildningar - jätte trevligt!


Efter fikan skulle jag ta bilen och åka till min bror i Hallstahammar.Maken var redan där så jag var helt själv i bilen på vägen dit. Solen sken och det var så varmt och härligt. Jag svängde förbi hemma för att hämta upp lite saker och bestämde mig för att kolla igenom min skivsamling för lite nya skrivor till bilen. Jag hittade två gamla pärlor....en samlingsskiva med Lisa Ekdal och Peter LeMark med skivan Lemarkologi. Det var hur länge sen som helst jag lyssnade på dessa två skivor. De går inte riktigt hem hos maken :-)


Det tar ca 20 minuter att åka till min bror och när jag satt där så önskade jag att det skulle ha tagit minst en timme. Det var så underbart att sitta där ensam i bilen och lyssna på musiken. Sjöng gjorde jag för fulla muggar och kände hur en känlsa av lycka och harmoni spred sig inom mig. Precis vad jag behövde. Tänk vad så lite kan göra så mycket för ens känsla och humör. Det var en underbar stund som jag bara ville dela med mig utav.

Av Soff - 17 april 2007 19:25

Ikväll när jag satte mig vid bloggen kände jag att jag ville byta utseende. Jag ville ha något glatt och "vårigt"! De senaste dagarnas sol har verkligen satt fart på vårkänslorna...underbar tid som kommer nu!!


Dock är mitt hjärta tungt just nu, tankarna far runt i huvudet och jag tänker på min vän hela tiden. Förstår ingenting och önskar att jag kunde hjälpa.


Harry mår inte så bra heller tyvärr, det märks tydligt att allt inte är som det ska med hans lungor. Han flåsar och blir väldigt lätt andfådd. Jag vill veta NU vad som är felet med honom. Vill att han ska få behandling och medicin NU!! Vill att han ska bli frisk NU!!!! Jag vill ha tillbaka min lilla plutt precis som han var i vintras. Pigg glad och sugen på bus, precis som en flat ska vara...*suckar lite*




Ovido - Quiz & Flashcards